ALSACE 2011

Hver efterårsferie har vi altid svært ved at beslutte os for, hvor vi skal hen. Ikke fordi vi er vanskelige (det tror jeg da ikke), men fordi der er så mange dejlige steder, vi gerne vil se og ikke mindst gense. Først havde vi valgt, vi ville til Spreewald, men efter at have læst et par beretninger om Alsace, fik vi lyst til at gense alle de smukke gamle byer og de skønne landskaber. Så Alsace blev det.

30.09.11 - fredag

Vi kørte hjemmefra ved 16-tiden, da jeg havde fået fri fra arbejde, Flemming havde afspadseret hele dagen, så han havde pakket det hele. Vi havde tidlig efterårsferie, for vi havde jo også holdt tidlig sommerferie. Inden efterårsferien havde vi købt et Ventura Basic Large rejsetelt. Vi plejede at have vores Sunblue solsejl med, men der kunne jo være koldt i efteråret, så vi ikke kunne være så meget ude. Det ville forhåbentlig hjælpe med teltet.Teltet skulle også erstatte det andet rejsetelt, vi havde købt og afleveret tilbage - det kan I læse om i vores beretning om Bunken Strand Camping.

Vi have også købt et nyt tæppe til solsejlet, da det gamle vi havde, var lavet af noget gummimateriale, der smuldrede. Det nye ville vi bare folde sammen, så det passede til rejseteltet. Sidst, men ikke mindst, havde vi købt lastbøjler og cykelholdere til tagmontering på bilen, så vi kunne have cykler med. Det har vi nogle gange savnet. Vi havde tidligere cykelholder til stjerten på campingvognen, da vi havde Knausen, men på Cabbyen ville det blive for tungt, så det solgte vi.

Vejret i Danmark havde de sidste par dage været helt utroligt varmt og solrigt, og sidst på eftermiddagen på vej mod grænsen, var der 24 gr. Vi mødtes med Flemmings mor og hendes mand ved Åbenrå. De havde været på udflugt hele dagen langs Vestkysten, en tur over grænsen og var så på vej nordpå igen. Vi spiste aftensmad sammen med dem, vinkede farvel igen og stoppede kort ved en grænsebutik og købte lidt drikkevarer og slik, hvis munden skulle komme til at kede sig undervejs :-) Kort før midnat stoppede vi ved Soltau og overnattede på autohofen. Der var stille og fredeligt. Denne gang skulle vi ikke betale for overnatning. Det er nok kun i højsæsonen.

Aftensmad ved Åbenrå. Overnatning på autohofen ved Soltau Süd - her lørdag morgen.

01.10.11 - lørdag

Vi stod op 6.30 og fik morgenmad og tankede, og lidt over otte var vi undervejs igen. Vejret var skønt. Temperaturen steg stille og roligt. Formiddagskaffe på en trafikeret rasteplads. Godt vi har campingvognen. Frokost lidt sent lige før Frankfurt, da vi havde kørt langsomt flere gange pga. vejarbejde. Temperaturen steg støt og roligt stadigvæk og ved 15-tiden var vi på 27 gr. Det var fuldstændigt skørt så sent på året.

Da jeg skrev om vores sommerferie, fortalte jeg om vores integrerede gps, der ikke kunne tale dansk, og hvor vi valgte engelsk som sprog. I dag blev hun døbt Gladys. Det var et engelsk navn, og det kom helt af sig selv, da hun lokkede os på glatis i Strasbourg. I stedet for at blive ledt til motorvejen kom vi til at køre ad en hullet og bulet vej i udkanten af byen og hele tiden blev vi mødt af et skilt med "Toutes directions". Det betyder, at vi er på rette spor :-) men den fortsatte ad landevej - godt nok skiltet mod motorvejen også - og det var først da vi var ved at være i Ribeauvillé, at vi kom lidt på motorvej igen. Vi var på Camping Pierre de Coubertin i Ribeauvillé ved 18-tiden.

Efterårslandskaberne gled forbi.

Nu kommer det til at gå nedad - det må være fra området ved Kassel

Det var helt fantastisk - 27 grader om eftermiddagen den 1. oktorber! Vi er ved at være i Ribeauvillé, og vi kan se Vogeserne rejse sig i det fjerne.

Vi blev, som sidst vi besøgte pladsen, venligt modtaget af Isabella, der har lært sig dansk. Vi fik et kort over pladsen, så vi kunne se, hvor der var ledige parceller, og vi gik ind og fandt en plads. Vi ville gerne have en med sol, men pladsen var næsten fyldt op, og der var kun 8-10 parceller at vælge imellem. Hvis det skulle fortsætte med 27 gr. og fuld sol, var det måske også meget godt, hvis der også var noget skygge. Lige så snart, vi kom tilbage til receptionen og fortalte, hvilket nummer vi havde valgt, stregede hun det ud på det kort over pladsen, som hun rakte over disken til næste gæst. Vi havde også mødt et par mere, der kiggede efter plads. Der ville vist blive fyldt helt op, inden de lukkede. Vi skyndte os at stille teltet op, få noget aftensmad og tage os et bad. Så stod den ellers på hygge resten af aftenen. Dem, der har lyst, kan læse om vores tur i 2007 her ALSACE 2007

Isabella i receptionen. Receptionen

Vores parcel Set fra den anden side

Flot efterår

Et kig ned ad en af vejene Storkene var på besøg dagligt.

02.10.11 - søndag

Der var tåget, da vi stod op, men solen fik hurtigt brændt tågen væk. Igen skinnede solen fra en skyfri himmel. Efter morgenmaden gik vi en tur først i informationen for at høre lidt om muligheder for cykelture. Isabella gav os et kort med ruter. Bagefter gik vi op i byen. Det var dejligt varmt. Vi var først inde på turistkontoret og få nogle brochurer over området og Maginot-linien. Så gik vi en tur i gågaderne. Der masser af turister. Vi stoppede ved et konditori og fik en kop cappuccino. Vi delte en kage med jordbær på. Så fandt vi en sti op ad bjerget mod en af borgene over byen. Vi fulgte den et langt stykke op, men vi havde ikke noget vand og der var omkring 30 gr. så vi vendte om og gik nedad igen. Resten af dagen sad vi og nød det gode vejr. Vi rykkede over på den anden side af hækken efter et stykke tid, for at følge solen. Der var meget skygge hele dagen på vores parcel, men når der var så varmt, gjorde det bestemt ikke noget. Vi kiggede lidt i de udleverede brochurer. Så må vi se, hvad næste dag ville bringe. Jeg bringer nogle billeder fra dagen - der vil sikkert være gengangere fra sidst, vi var i Ribeauvillé - det må I tage med :-)

På vej ud af campingpladsen mod centrum af Ribeauvillé Bed i byens park

Byens park er flot beplantet.

Ribeauvillé. Ribeauvillé.- lille bager med kokosmakroner

Ribeauvillé har mange steder, hvor man kan smage og købe vin. Der er også andre spændende specialbutikker.

Alle folk sad ude og nød det fantastisk gode vejr.

Der var hyggelige steder, at hvile fødderne.

Flere steder var der gjort meget ud af at dekorere altankasserne - ikke bare med blomster, men også andre dekorationer.

Også masser af dekoration her. Gågaden vrimlede med turister og fastboende. Det flotte efterårsvejr lokkede alle ud.

Og jeg sidder der, og smiler så glad, fordi jeg får jordbærkage og cappuccino :-) Tror de især solgte gamle ure her.

Tårn med port igennem. Tårnet var dækket af stillads og presenning, da det var ved at blive renoveret. Husene var stadig lige flotte  som sidst vi var i Alsace.

Bager, hvor vi købte brød med nødder og rosiner efter vægt. Det var det i midten. Et af torvene i byen

Her var simpelthen en overflod af blomster, og folk stod nærmest i kø for at fotografere.

Byerne i Alsace er alle pyntet med et væld af blomster. Alle steder var der blomster, og det var ikke til at tro, at det var starten af oktober.

Vi satte os i solen og spiste en sandwich, som vi også købte ved bageren. Her gik vi op ad stien, for vi skulle da se om ikke vi kunne gå op til borgen.

Det første stykke fulgte vi noget af den gamle bymur. Til den anden side, var der vinmarker og navnet på bygningen foroven, havde vi også set nede i byen.

Et sted summede det højt. Der var en masse bier/hvepse i busken og de var travlt optaget af at samle ind til vinteren.

Jo højere vi kom op, jo flottere var udsigten. vi kunne se borgen ligge oppe på toppen, og umiddelbart var der længere derop, end vi troede.

Der var lige en "rasteplads" på stien og derfra kunne man se over området til den anden side, mens man hvilede lidt i skyggen. Udsigten ned over kirkespir og byen var fantastisk. Det var turen værd.

Turen tilbage til campingpladsen gik igen gennem byen med de gamle huse og smukke butikker

Storkerede på taget - tegltaget bliver helt "hvidmalet" under reden

Fra gammel tid var byen et fristed for musikanter, og fløjtespilleren var at se flere steder i byen. Her ved byens Bureau du Tourisme

Afslapning i solen Storkene kom som sædvanligt for at tigge lidt.

03.10.11 - mandag

Smuk dag igen. Vi gjorde klar til køretur efter morgenmaden. Vi pakkede lidt til frokost, og da vejrudsigten viste omkring 27 gr. igen, blev det til sommertøj, med en trøje til, hvis det skulle blive køligt. Det skulle være Route des Cretes. I Politikkens "Turen går til Alsace" beskrives det som "fra bjergkam til bjergkam". Det måtte så også gælde, da vi kørte på Route des Cretes i Gorges du Verdon i sommer.

Vi kørte gennem vinmarker ind mod Vogeserne, for at begynde opstigningen til Route des Cretes.

Turen gik gennem små, hyggelige byer. Vi var heldige med vejret, og håbede det ville holde, når vi kom op i bjergene.

Turen starter ved Col de Bonhomme i 949 m meters højde. Den fortsætter sydpå og man passerer indtil flere pas. Vejen blev lavet under 1. Verdenskrig til militære formål, for at sikre forsyningerne mellem de franske styrker. Vejen er 80 km lang. Der er mange udsigtspunkter og man kan lave afstikkere til nogle søer i området. Der er Lac Blanc og Lac Noir. Den hvide sø på kalkstensbund og den sorte sø, der er mørk og dyster. Der er også en grøn sø - Lac Vert. Vi stoppede ved Lac Blanc og Lac Noir.

Vi stoppede flere gange ved passene og nød udsigten. Området er skisportssted om vinteren, og der er masser af skilifter og løjper. Ved bjerget Grand Ballon spiste vi Tarte Flambee. En lidt luftig pizzaagtig bund med bacon, løg og creme fraiche gratineret med ost. Det var efterhånden blevet sent, og egentlig var det ikke helt nok til at udgøre aftensmad, så vi fortsatte til Colmar, hvor vi handlede i et stort Cora-supermarked. Vi købte patéer, tærtestykke med tunmousse, indbagt skinke og ost, quiche Lorraine, fyldte tomater og brød. Så gik turen tilbage til campingpladsen, hvor vi spiste sen aftensmad. Det havde været en dejlig dag og en meget smuk tur fra bjergkam til bjergkam.

Her ved Col de Bonhomme, hvor der er skisportssted. Udsigt over bjergene - vi er i knap 1000 meters højde.

Lac Blanc - den hvide sø, som jeg ikke synes virkede særlig hvid. Lac Noir - den sorte sø, der i mine øjne til forveksling lignede Lac Blanc. Vi så skilte til Lac Vert - den grønne sø, men havde på fornemmelsen, at den ville ligne de andre 2.

Turen var afvekslende - nogle gange gennem skoven. Andre gange i åbne områder - her ved en rasteplads med en fantastisk udsigt.

Her er så udsigten.

En lille forfriskning på en solrig rasteplads i skoven. Vi kunne se, der var mulighed for en afstikker ad en lille snoet vej.

Den endte på en top, hvor der var en fantastisk udsigt over området. Der var mange, der vandrede rundt på toppene.

Turen gik videre, og vi kom forbi endnu et skisportssted.

04.10.11 - tirsdag

Vejret fortsatte i bedste stil. Først slappede vi af med at læse lidt efter morgenmaden. Bagefter tog vi cyklerne til nabobyen, Bergheim, der lå knap 4 km fra Ribeauvillé. Enhver, der følger lidt med på min side, ved nok, at jeg ikke er specielt sportslig anlagt J Det gik op og ned ad bakke mellem vinmarker, og det var en utrolig smuk tur. Et par steder måtte jeg af cyklen og trække op, men jeg var pænt tilfreds med mig selv, da vi nåede Bergheim. Vi vandrede lidt rundt i byen. Ved en bager købte vi et pizzastykke, som vi spiste på borgmuren, der gik rundt om byen. Vi havde vand med hjemmefra. Vi kørte en anden vej tilbage, men måtte vende om igen. Det var op til Haut Koenigsbourg, og vejen blev mere og mere stejl. Så vi fandt frem til den vej, vi var ankommet af, og kørte tilbage til pladsen. Det var blevet til 12 km, og jeg, der ikke havde cyklet i evigheder, var lidt stolt.

Vejen mod Bergheim starter faktisk lige udenfor campingpladsen. Det er skønt at cykle mellem vinmarkerne - især når vejret er så flot.

Langt oppe på en top ligger slottet Haut Koenigsbourg.

På vej mod Bergheim - vinstokke på rad og række Indgang til Bergheim gennem porten i tårnet

Bergheim - en lille rolig by uden den store turistvrimmel.

Der var malet på mange af husene.

Vi fortsatte ned mod kirken. Jeg vendte mig og kiggede tilbage. En maler havde travlt med at male et parti fra byen

Jeg spurgte, om det var ok, at jeg fotograferede ham, og det var det :-)

Flemming trak tålmodigt rundt med min cykel, mens jeg tog billeder :-) Her var også smukke smedejernsskilte, som jeg har set flere steder i Alsace.

Blikket blev tiltrukket af en dejlig gårdhave. Som de fleste steder i Alsace, var der smukt beplantet med masser af blomster.

Borgmuren i Bergheim Frokostpause i solen på borgmuren

Der var sti på borgmuren, men jeg ved ikke, om man kunne gå hele vejen rundt.

Springvand med et væld af blomster.

Udsigt over Bergheim på vej tilbage til campingpladsen.

På vej tilbage.

Velfortjent hvil i skyggen resten af dagen.

Så gik resten af dagen med en bog i solen og skyggen efter behov. Vi besluttede at spise aftensmad i byen. Sidst vi havde været her, havde vi syntes godt om Cheval Noir, så der gik vi op igen. Vi fik først paté med salat af gulerod, rødbede, peberrod og kinaradise. Bagefter kylling i Riesling med Spätzle (en slags nudler) til og til dessert is med rosiner opblødt i snaps og friske frugter og flødeskum. Flødeskummet lod jeg ligge. Det er jeg ikke så meget for.  Bagefter gik vi rundt i byen i næsten en time, for at fordøje al den mad. Jeg kunne ikke engang klemme en kop kaffe ned, da vi kom tilbage til pladsen. Jeg tjekkede lige mails og vejrudsigt. Der var gratis internet på pladsen.

Aftenstemning i Ribeauvillé Byen var smukt oplyst.

Endnu en udgave af fløjtespilleren Der var langt flere oplyste bygninger end sidst vi var i byen.

Byens rådhus var flot belyst

Pga. det lune vejr, sad folk stadig udenfor og nød aftenen. Det var dejligt at gå rundt og nyde byen i aftenlys

Kig gennem porten til rådhuset.