FORSÆSON OG EFTERSÆSON

Da vi startede med at campere, fandt vi hurtigt ud af, at vi ville få mest glæde af vores campingvogn, hvis vi tog en forsæson- og en eftersæsonplads. Det var nemt at komme af sted, det hele var parat. Samtidig var vi splittet mellem det nemme med at ligge fast og det at ville opleve nogle andre pladser end den, vi er på hele tiden, så nu tager vi også på nogle weekendture når lejligheden byder sig.

Hvert forår og efterår er vi fastliggere på Åbo Camping og Vandland i Tversted i Nordjylland. Eftersæsonen slutter tidligt - allerede til september - og så tager vi på ture rundt om i Danmark.

Følgende vil jeg skrive lidt om de pladser vi har været på, og fortælle lidt om, hvad vi får tiden til at gå med, når vi ligger fast.

2002

En af de første ture vi var på, gik til Jesperhus Camping på Mors. Det var en stor plads med indendørs og udendørs vandland. Da vi var der i påsken 2002, var der kun adgang til det indendørs. Der var også adgang til et tropisk hus, med frit flyvende, spændende fugle, tropiske planter og krokodiller. Selve blomsterparken havde endnu ikke åbent, det var for tidligt på sæsonen. Det var en dejlig plads med masser af liv.

Forår 2002. Det blev også til en forlænget weekend på Hampen Sø Camping. Da det stadig var vintersæson, skete der ikke så meget på pladsen. Der var én toiletbygning åben, men der var ikke særligt varmt, og når man tog bad, var der så meget damp, at man næsten ikke kunne se noget. Vi gik nogle ture til Hampen sø og slappede af med en god bog.

2003

Efterår 2003. Her har vi slået os ned på Dokkedal Camping. Vi besøgte nogle venner, som lå fast på pladsen. Der er indendørs swimmingpool og pladsen er helårsåben. Der er ikke langt til Aalborg, og pladsen benyttes af mange, der bor i Aalborg-området.

Efterår 2003. Skanderborg Sø Camping. Det er den sidste weekend pladsen har åbent, og vi er næsten alene på pladsen. Det ligner en gammel frugthave, der er en del æbletræer på pladsen. Der er meget naturskønt og man kan fiske i søen. Der er temmelig koldt på toiletterne, men sæsonen er jo også slut.

2004

Forår 2004. Igen en forlænget weekend. Denne gang til Trelde Næs Camping ved Fredericia. Vi fik en plads, hvor der normalt er teltplads, da sæsonen ikke rigtigt var startet endnu. Vi var ca. 10 vogne på pladsen i alt. Der var åbent i en lille bygning med 2 familiebaderum, og der var dejligt varmt og rent. Pladsen lå ned til vandet og der var flot natur. Hvis man besøger pladsen om sommeren er der et flot vandland. Vi var en tur over grænsen til Tyskland for at hente lidt vin og øl. Vi kørte også en tur til Esbjerg, hvor disse hvide herrer sidder og skuer ud over havet.

Efterår 2004. Jambo Vesterhav Camping. Vi besøgte nogle venner, og hyggede os med at gå ud og spise. Man spiser godt på den nærliggende restaurant Fårup Skovhus. Campingpladsen har også en god restaurant, men der var lukket, da køkkenet leverede mad til afslutningsfest for pladsens fastliggere.

Den facilitetsbygning, vi benyttede, var noget af det flotteste jeg endnu har set på en dansk campingplads.

Efterår 2004. Himmerlands Fiskepark og Camping ved Lundby, der ligger ca. midt imellem Løgstør og Nibe. Put & Take med camping. Vi havde en overnatning med 1 døgns fiskeri.  Vi mødtes med nogle af dem, som vi kender fra Åbo Camping. Det blev til en rigtig hyggelig weekend. Heldigvis havde jeg købt nogle bøffer til grillen, hvis ikke der var bid. Vi fik bøf til aften. Det var nu ikke fordi, der ikke var nogen som fangede noget. Faktisk havde alle andre end Flemming bid.

Pladsen er ikke så stor, og for de som ikke fisker, er der ikke alverden at lave. Det blev til noget snak, læsning, kryds-og-tværs, kaffedrikning og små traveture i omegnen. Bad og toilet er ikke opvarmede. Varmt vand er gratis og man betaler el efter måler. Ikke særligt dyrt, så vidt jeg husker.

Sidste weekendtur i 2004 gik til DCU-camping Mols. På billedet til højre kan man lige ane vores vogn og bil bagest i billedet.  Igen en skøn campingplads. I toiletbygningen var der gulvvarme og musik. Ingen adgang i kabinerne med udefodtøj. Det var dejligt, at der på denne måde var helt rent, selvom der var vådt og mudret udenfor. Bygningen nærmest os var kun med familiebaderum.

Vi blev rigtigt godt modtaget af de campister, der lå der fast. Vi fik en ordentlig sludder om camping, og især vintercamping, som vi endnu har til gode. Da vi rejste igen, stod alle vores nye "venner" og vinkede til os. Det var en meget positiv oplevelse.

2005

Mariager Camping

Første weekend efter vi kom hjem fra Kroatien gik til Mariager Camping sammen med et hold venner. Det er en meget hyggelig plads, der ligger i Mariager by lige ned til fjorden. Værtsparret var utroligt flinke, og selvom vi havde reserveret plads i et bestemt område, syntes campingfatter alligevel at vi skulle prøve at se på nogle af de andre pladser, da der var nogen med fjordudsigt. Vi ombestemte os, og fik nogle dejlige pladser. Der var ganske vist lidt længere til toilet og bad, men vi valgte udsigt frem for bekvemmelighed. I øvrigt var bad og toiletter meget pæne, lyse og rene. Søndag skulle vi afregne inden kl. 12.00, men vi behøvede ikke at forlade pladsen med det samme, så vi kørte faktisk først kl. 16.00. Vi var en tur inde i byen og gå, og lørdag aften kørte vi til Hvidsten Kro for at spise.

Der var mange, der havde små joller, Mariager-Handest veteranjernbane kørte gennem pladsen, og lige bag campingpladsen lå en kolonihaveforening, hvor alle husene var malet svenskrød. Det var meget idyllisk. På det nederste billede er skyerne endelig forsvundet og det hele ser meget pænere ud.

Viborg Søcamping.

Weekenden efter tog vi til Viborg Søcamping. Vi var sammen med de venner, vi var i Mariager med weekenden før. Det er en DCU-plads. Den er meget velholdt og facilitetsbygningen er ren og pæn. Vi tilbragte det meste af lørdagen i Viborg by. Vi snød os ind i Domkirken mellem 2 bryllupper, for vi ville jo også gerne se den indvendig. Vi kiggede på butikker og spiste frokost i byen. Vi kunne faktisk gå ind til centrum langs søen, men vi troede der var langt, så vi tog bilen.  Kl. 15.00 kunne man komme på en sejltur rundt på søerne med en turbåd. Vi syntes, det var flot at se byen fra søsiden.
Her er turbåden, som vi sejlede med. Billedet ved siden af er fra stien rundt om søen.

Fladbro Camping

Den sidste tur vi kom på i 2005 gik til Fladbro Camping ved Randers. Det var en hyggelig plads, hvor der ikke var inddeling i parceller. Man kunne bare finde sig et sted mellem træerne, hvor der var plads. Vi valgte natur og udsigt frem for bekvemmelighed ved at lægge os på de alleryderste pladser. Der var en dejlig udsigt over Nørre Å-dalen. Vi var sammen med det sædvanlige vennepar, og fredag aften stod den på ost, kiks og rødvin i deres nye Knaus Südwind fra 2006!

Toiletbygningerne var egentlig ikke så gamle, men de virkede meget fugtige og lugtede muggent. Der var fugtskjolder og ikke særlig velholdt. Da det var en helårsåben plads, lukkede de den ene bygning ned efter weekenden, men selv den der stadig var åben virkede ikke særlig varm og indbydende. Campingmutter fortalte dog, at de kun havde haft pladsen siden sidste år, og de nu skulle igang med at renovere toiletter og bad.