GULDAGER CAMPING

Helt tilfældigt faldt jeg over Guldager Camping Back to Nature´s side. Jeg synes, jeg genkendte navnet, og da jeg så placeringen på kortet tæt ved Saltum i det nordjyske, kom minderne om barndommens og ungdommens ture med min veninde i hendes forældres sommerhus, der lå tæt ved Guldager Camping. Området kender jeg særdeles godt - der er ikke langt til Grønhøj Strand Camping, hvor vi har haft forsæson og tæt ved ligger også Jambo Camping. Guldager Camping var bare gået i glemmebogen, for den ligger gemt i landskabet mellem sommerhusområdet og det fredede naturområde Lille Norge.

Jeg skyndte mig at bestille en plads til den kommende weekend. Vi ankom fredag ved spisetid og fik en hjertelig velkomst af den kvindelige del af lejrchefparret. Pladsen er helt utrolig skøn og velholdt. Toiletter og bad er renoveret løbende, og den nyeste del var rigtig fin med gode store familiebaderum. Bad 5 kr. med start/stop-funktion af varmt vand. Pladsen er miljøbevidst og fik i 2007 miljømærket "Blomsten" Guldager Øko Camping

Jeg følte mig straks hjemme på pladsen, og vi lå i et roligt hjørne af pladsen med træer. Aftensolen skinnede gennem løvet, og vi havde sat vores rejsefortelt op og kunne nyde at sidde udenfor i den lune aften. Aftensmaden blev pizza hentet i Saltum. Senere satte vi os ind i forteltet, hvor vi kunne være uden at sætte varme til.

Den sidste aftensol skinner på trætoppene. Så måtte vi rykke ind i teltet.

Næste morgen strålede solen fra en skyfri himmel.

Vi kørte ud for at proviantere lidt. Ofte når vi ikke at handle til weekenden, når vi skal hurtigt af sted lige fra arbejde, men det kan der som regel rådes bod på, når vi er fremme. Først gik turen til Ingstrup Mejeri for at købe ost. Derefter kørte vi til Blokhus og købte ind ved fiskehandleren i Hune, for så at slutte af ved købmanden i Saltum. Så gik det hjem til frokost med varme, nystegte fiskefrikadeller og fiskefilet, rejer og røget ørred og oste.

Íngstrup Mejeri - ikke nogen stor og prangende facade. Det gør heller ikke noget - det er det, de sælger, der tæller her. Vi købte som sædvanligt alt for meget, men uh hvor det var godt.

Blokhus Fiskerestaurant. Vi kiggede lige lidt på deres fiskebuffet, men blev enige om, vi hellere ville sidde og hygge på campingpladsen med frokosten. Den værste turiststrøm var ovre, og vi osede lige lidt i butikkerne.

Is og pølser, stod der på et skilt - nej tak - vi skal hjem og have fisk.

Om aftenen gik vi ned til stranden for at se solnedgangen. Det var vist nødvendigt med lidt motion ovenpå den overdådige frokost. Der er omkring en kilometer til stranden.

Og vi har set det hundredvis af gange, men det er smukt hver gang.

Næste dag var vejret stadig forrygende godt. Vi skulle ikke være ude på bestemt klokkeslæt, så vi sad længe og nød vejret. Da jeg var oppe for at afregne havde jeg fotoapparat med og benyttede lejligheden til at se lidt på pladsen og tage lidt billeder. Vi pakkede stille og roligt. Det var dejligt, at vi ikke skulle pakke et vådt telt, selvom rejseteltet hurtigt tørrer, når vi hænger det op i garagen. Vi var ret enige om, at her ville vi vende tilbage til snarest muligt.

Der var hyggeligt med områder med parceller i grupper, så man fik følelsen af at være næsten alene på pladsen. Toiletter og bad

En plads med liv og campister, der hyggede sig.

En petanque-bane, der blev brugt og ikke var groet til i ukrudt som vi har set andre steder. Legeplads og hoppepude

Reception og indkørsel Endnu en hyggelig krog

Hytter med god plads udenom og tæt på toiletter og bad. Her nydes livet også

Så er weekenden ved at være slut, og vi skal til at pakke.

Der kom til at gå 2 uger, og så var vi klar til endnu en tur til Guldager Camping - denne gang med vores venner Søren og Ulla. Vi fik tildelt en lille lomme næsten for os selv, hvor de eneste andre campister var et ægtepar, der skulle til familiefest, og det var ikke meget, vi så til dem. Der var fint vejr, men det var ikke helt godt om lørdagen. Vi kørte en tur til Løkken Klit Camping, for at se på vinterplads, og bagefter kørte vi til Lild Strand nord for Frøstrup, for at se om vi kunne købe nogle krabbekløer til aftensmaden.

Vi havde købt et par kyllingsandwich, som vi spiste undervejs, mens vejret stadig var godt. Senere begyndte det at regne, og da vi kom til Lild, regnede det temmelig meget. En skam, for det er et spændende område - øde og vindomsust, men vi havde ikke tøj med til vejret, og opgav nærmere udforksning af stedet. Vi købte vores krabbekløer - de var færdigkogte og frosset ned, og de skulle bare tøs op nogle timer ved stuetemperatur. Så gik turen tilbage til en kop kaffe og senere de utroligt lækre krabbekløer, som Søren nænsomt havde banket, så skallerne var lige til at pille af.

Lørdag morgen var vinduerne helt duggede af kondens. Søren og Ullas telt var også vådt.

Frokostpause Indkøb af krabbekløer

Her er slet ikke nogen prangende butik :-)

De smagte himmelsk.

Så står den på klistrede fingre og kold hvidvin :-)) Søndag morgen var regnen stoppet igen, men alt var fugtigt og teltet blev åbnet helt for udluftning og tørring.

Søndag strålede solen fra en næsten skyfri himmel. Ulla og jeg gik op for at betale, og heldigvis skulle vi ikke være ude til middag. Vi gik alle en tur til stranden, og Flemming kunne ikke dy sig for en dukkert. Jeg var misundelig, og på et eller andet tidspunkt lærer jeg nok at tage badetøj på eller med :-) Da vi kom tilbage fik vi frokost og pakkede telte sammen og resten af dagen tilbragte vi med at dase i solen. Vi vender tilbage på et tidspunkt. Der er simpelthen så dejligt.

Vi har været oppe og betale. Så går turen til stranden.

Naturområdet Lille Norge ligger lige ved campingpladsen.

Der var nu ikke mange i havet, men Flemming sagde, at det ikke var koldt. Så er alt pakket sammen, og vi slapper af og nyder resten af dagen i solen.