VINTERCAMPING I HIMMERLAND 2008/09

Vi havde været på nogle dejlige ture i løbet af eftersommeren og efteråret til pladser i Danmark og på en ferie i Harzen. Vi havde bestilt vintersæson på Sindal Camping i det nordjyske, hvor vi var sidste vinter, men da  lejrchefen havde udlejet vores reserverede plads til en anden, besluttede vi at søge nye græsgange.

Efter at have besøgt Himmerland Camping og Feriecenter et par weekends i eftersommeren, hvor vi syntes det var en virkelig dejlig plads med super faciliteter, besluttede vi os for at bestille vintersæson der i stedet. Pladsen er utrolig hyggelig med velholdte arealer og helt plane parceller. Der er en lille svømmehal, som er gratis for pladsens beboere, og der er gratis varmt vand i badeværelserne. Facilitetsbygningen er ikke mere end 3 år gammel, og der er flotte familiebaderum med gulvvarme. Jeg har lavet en pladsbeskrivelse, hvor du kan læse mere om pladsen - Campingguiden.dk

Vintersæsonen startede 1. november. Det eneste, vi havde ændret i forhold til vintercamping sidste år, var at vi havde købt et lidt større vinterfortelt. Vi fandt ud af, at vi gerne ville have en lille smule mere plads i forteltet, så hvis vi fik gæster, kunne vi stadig sidde derude. Vi skiftede fra et Isabella Universal 240 til et 300, og det var helt perfekt i størrelsen. Både mht. at være 4 personer i teltet og også i forhold til vognen. Det passede fuldstændigt mellem vinduet i badeværelset og vinduet i rundsiddegruppen, så de stænger og puder, der holder teltet ind mod vognen ikke sad op ad et vindue og ridsede det. Hvad vi ellers har foretaget os med vognen, for at optimere den til vintercamping, kan du læse her Vintercamping med fam. Petersen

Vi var heldige med vejret. Selvom sæsonen først startede fra om lørdagen, kunne vi komme om fredagen, så vi var klar til at stille op fra morgenstunden lørdag. Det var mørkt fredag aften, da vi kom. Inden vi fik set os om, stod naboen der og hjalp med at skubbe vognen på plads. Vi tilsluttede strømmen og sænkede støttebenene. Næste morgen strålede solen fra en skyfri himmel. Vi var spændte på at få vores nye telt pakket ud og stillet op. Da vidste vi jo ikke, hvor perfekt det passede.

Så fik vi tømt kassen. Første del gik let nok. Naboen stod ikke kun med hænderne i lommen, han hjalp med at stramme teltet ud, og jeg kunne så underholde nabokonen imens :-)

Så er vi ved at være færdige. Fibertexen mangler kun lige at blive klippet til,

Bagefter var lejrchefen vært ved en kop kaffe, hvor han orienterede både nye og gamle vintercampister om de forskellige forhold på pladsen. Tilbage i vognen nød vi at sidde i det nye telt, og vi syntes det var en hel balsal i forhold til det gamle. Søndag fortsatte det gode vejr, men der var frost og rim på jorden.
Der er rim på vinduerne om morgenen Her er et kig ud over vores vej en tidlig morgen, hvor solen er ved at stå op.
Nu fulgte en række weekends, hvor vi bare hyggede os og tog på små ture. Det var stadig ikke rigtig vintercamping, for sneen manglede, men det var dejligt at tage af sted og hygge sig med en god bog eller film. Vi fik hurtigt nogle vaner, der gjorde det nemt for os. I stedet for at forsøge at nå og købe ind til weekenden, er det blevet sådan, at om fredagen, når vi ankommer til pladsen, sætter vi straks varme på vogn og fortelt. Forteltet opvarmes af en petroleumsovn. Dernæst kører vi for det meste en tur til Års, hvor der er forskellige supermarkeder. Så handler vi til weekenden, og når vi kommer tilbage, er der dejligt varmt og aftensmaden nydes i forteltet. Her følger lidt billeder fra efteråret indtil jul.
Aftenstemning En regnvåd lørdag.
Spadseretur på stranden ved Trend Her kunne vi ikke komme længere pga. et vandløb.
Flemming kigger lige til stegen. Stinne og Jens Lundquist på besøg.
En fredag stod der en Cabby campingvogn og en Suzuki Grand Vitara skråt overfor os. Vi lurede lidt på den. Hvem mon der ejede den dejlige vogn? Det fandt vi ud af lørdag formiddag. Den tilhørte familien Lundquist, som jeg har mailet lidt med, og de har også en campinghjemmeside, som er med på min linkside www.123hjemmeside.dk/campingferie. Vi blev inviteret over til dem om eftermiddagen, så vi kunne se vognen. Og vi hyggede os vældigt med et glas rødvin og noget camping- og feriesnak. Det var en rigtig dejlig campingvogn. De havde skiftet fra en stor Knaus med køjer til Cabbyen, da deres unge mennesker ikke var så meget med på camping. Søndag formiddag kiggede de over til os inden de skulle hjem. Det var rigtig hyggeligt at møde nogle af dem, man skriver med og som man bare har set på en hjemmeside :-) Læs også Jens Lundquists beretning om weekenden og se flere billeder fra pladsen Himmerland camping

I løbet af december var vi faktisk ikke på camping. Vi blev ramt af halsbetændelse, forkølelse og hoste. Aldrig har en forkølelse ramt så hårdt. Vi var fuldstændig udmattede af at hoste og manglen på søvn. Og det blev ved og ved. Den 20. december var der et julearrangement i campingpladsens fællesrum over svømmehallen. Det stormede voldsomt den weekend, så vi besluttede at tage til julearrangementet og kigge til forteltet. Samme weekend havde vores mindste søn besluttet at flytte i lejlighed med sin veninde, så det det skulle også lige klares. Men vi nåede det hele, og vi havde en rigtig dejlig eftermiddag med gløgg og æbleskiver og masser af campingsnak med andre campister. Og forteltet var ikke blæst væk :-)

Julearrangement Der er mange børnefamilier.
En af campisterne kunne lave flotte ballonfigurer, og alle børn fik en figur. Og lejrchefen Kurt  fik børnene til at synge en julesang. Som tak fik de en stor julegodtepose.
Vi havde besluttet, at vi ville holde nytår på campingpladsen. Det lød til på de andre, at der ville være en del på pladsen. Vi tog derop den 31. december om formiddagen. Vi havde fri indtil 5. januar. Vi havde pakket en masse. Bøger, film, tøj, mad, drikkevarer og andre lækkerier. Der var frostvejr, og vi blev enige om, at det var godt vi kom så tidligt, så vi rigtig kunne få varmet vognen op. Det blev der også behov for. Vognen var simpelthen frossen. Den var helt glaseret udvendigt. Vi tømmer altid alt vandet af vognen og lader vandhaner stå åbne. Men der havde åbenbart siddet vand i armaturerne for vi kunne ikke lukke vandhanerne. De var helt frosset fast. Så kunne det ikke nytte at sætte strøm på, for så ville pumpen i vandbeholdere bare brænde sammen. Den var i øvrigt også frosset :-)

Så fuld kraft på gasovnen i vognen og petroleumsovnen i forteltet. Vi har strøm i forteltet uafhængigt af vognen. Der var omkring -5 grader ude. Men petroleumsovnen er ret effektiv, så det varede ikke længe før varmen bredte sig. Vi kunne jo ikke sætte blæservarmen i gang, men gasovnen gav alligevel en god varme. En forlængerledning ud i forteltet og så føntørreren frem. Lidt efter lidt kunne vi få lukket for vandhanerne og sætte strøm på vognen, så blæseren kunne fordele varmen ud i varmeslangerne i vognen. Det blev en lidt sen frokost, men vi havde jo tid nok. Der var lang tid til midnat. I øvrigt var der ikke mange beboede vogne på pladsen Ca. 3...... - med vores.

Nej, det er ikke kun dug på vognen, men is. Og vi kunne se, at der var beboet nede ved den røde bil. Så vi var ikke helt alene på pladsen.

Det var pænt med rim på træer og buske.

Vi havde bestemt os for, at nytårsmiddagen skulle bestå af culottesteg med salat, bagt kartoffel, grillet aubergine og rødvinssovs. Jeg kunne ikke holde ud at tænke på andet end noget med masser af salat, for jeg var ved at være træt af al den julemad. Så vores Weber Q120 blev fundet frem, så stegen kunne stå og simre lige så stille. Vi sad længe over maden og tømte flasken med rødvin. Ved midnatstid gik vi ud på landevejen og så på fyrværkeriet over Hornum by. Lejrchefen havde privat fest, og der blev også fyret en del skyts af. Da vi frøs tæerne for meget, gik vi ind i varmen igen og sluttede af med en god film. I får ingen billeder af fyrværkeriet, jeg havde glemt at tage kameraet med ud på vejen, og jeg ville ikke gå ind på pladsen efter det igen, hvis jeg nu gik glip af noget :-)
I skumringen fik himlen den mest fantastiske farve Så er der serveret!
I en af de første weekends i januar tog vi på en lille køretur. Det endte så med at blive en større tur. Vi havde kigget lidt på en ny campingvogn. Et ønske om en rigtig vintervogn blev større og større. Vi havde mere eller mindre besluttet os for, at det skulle være en Cabby, da udseendet, både indvendigt og udvendigt, tiltalte os mest ved denne vogn. I og for sig mente vi ikke, der var den store forskel på de forskellige nordiske vintervogne, og at det i sidste ende kom an på, hvilket mærke man fandt mest tiltalende. Vi havde en helt bestemt vogn i kikkerten hos en Jysk Caravan Center i Støvring, men syntes at vi godt kunne kigge på andre, for at være helt sikker. I Struer var der en forhandler, der solgte Polar og Cabby, så der var lidt sammenligningsgrundlag. Så vi kørte til Struer. Vi var dog ikke imponerede af udvalget. På nettet skulle der være omtrent 30 Cabby, men der stod højst 10 - incl. brugte! Vi kiggede lidt på Polar, men den blå udvendige udsmykning fandt vi lidt for dominerende ligesom den røde på Kabe. Men det er selvfølgelig ikke kun den udvendige farve, der afgør, hvilket valg vi træffer. Interiøret faldt heller ikke helt i vores smag, så vi var ret enige om, at vi hellere måtte se om vi kunne handle os frem til noget med den Cabby, vi havde kig på i Støvring.

Nu hvor vi var kommet på tur, besluttede vi os for at følge Limfjorden rundt fra Struer til Thisted, over Aggersund og tilbage til pladsen. Selvom vejret var gråt, var det en meget smuk tur med kig til vandet mange steder.

Her er kig til Oddesund-broen mellem sommerhusene Da vi skulle over, gik broen op. Man kan lige ane skibets mast stikke op.
Vi fandt en skøn plet ved fjorden, hvor vi spiste vores madpakker. Man kan næsten ikke forlange bedre udsigt til en frokostpause

Her er vi på vej mod Thisted og denne gang er det Vildsund-broen, der fører over til øen Mors.

Nu fulgte nogle weekends i januar, hvor der efter kalenderen skulle være vinter, men der var ikke meget vinter over de weekends vi var af sted. Der var knapt nok frostvejr. Alligevel hyggede vi os med udflugt til stranden, og den sidste weekend i januar pakkede vi vores vinterfortelt sammen. Vi havde nu besluttet os for at købe den Cabby, som vi var så lune på. Vejret var nogenlunde og det hele kom ned i tørvejr.
Her er vi på en tur til Kollerup Strand ved Fjerritslev. Også her ligger bunkere smidt som byggeklodser på stranden.
Vi var nået til den weekend, hvor vi skulle pakke vinterteltet sammen. Fra morgenstunden  var der meget tåget, men det lettede op ad dagen. Termoloftet og møbler pakkes først.
Møblerne stuves i magasinet Pløkkerne er taget op og græskanterne vasket.
Som sædvanligt, når der ikke er så mange på pladsen, dukker folk op, hvis der sker bare lidt. Så vi fik snakket med de forskellige på pladsen, den eftermiddag. Overfor i en autocamper lå et par med en teenagedreng. De ville høre om ferien var slut. Vi forklarede, at vi havde købt en anden campingvogn, og det var derfor vi pakkede sammen. Vi ville ikke tage vognen med hjem endnu, for den kommende weekend ville vi få selskab af vores venner Lone og Tom med deres drenge. Så havde vi ikke lyst til at bruge tiden på at pakke sammen.

Vi ankom ca. samtidigt følgende weekend. Vi havde kun lige fået sat varme på vognen, da Lone og Tom trillede ind på pladsen med deres vogn. De lå skråt overfor os. Flemming og Tom satte deres lille vinterfortelt op, så der var et sted til alt fodtøjet. Vi spiste hver for sig til aften, men bagefter gik vi over til dem og hyggede os. Næste dag var Lone i svømmehallen med drengene, og om eftermiddagen gik vi en tur, så vi kunne samle lidt appetit til eftermiddagskaffen. Sidste år, da de var på weekend hos os i Sindal, syntes Tom vi fik for lidt kage, så det havde han rådet bod på i år :-). Vi kørte til Hornum og spiste pizza til aften, og den stod igen på hygge hos Lone og Tom bagefter. Næste morgen skulle vi ikke for sent af sted. Vi skulle have vognen med hjem, så den kunne blive tømt, og vi skulle til fødselsdagsbrunch hos min svoger og min niece. Men vi havde en rigtig god weekend sammen, vi snakkede og grinede og Lone og Tom og drengene er bare så nemme at være sammen med.

Toms vintertelt er ikke så stort, så det var hurtigt sat op. Næste dag, syntes jeg godt nok, det også så ud til, at det var sat hurtigt op :-)
På tur på pladsen. Selvfølgelig ville drengene gerne på legepladsen.
Et kig ud over pladsen. Fra fællesrummet over svømmehallen kan man kigge ned til de badende.
Så fik Tom sin kage :-) Så er vi ved, at være klar til afgang. Nu skal Knaus´en tømmes og gøres ren. Om en lille uge skal vi hente vores nye Cabby 620+ F3

CABBY 620+ F3
Så oprandt den dag, da vi skulle aflevere vores Knaus og hente den nye Cabby. Vi har handlet med Jysk Caravan Center i Støvring, og vi har været helt igennem tilfreds med det hele. Det var med et vist vemod, at vi afleverede Knausen, for den havde været vores hjem på utallige ture. Jeg talte det til omkring 300 overnatninger, dvs. ca. 100 om året. Vi fik en grundig gennemgang af den nye vogn, så vi var rustet til at tage den i brug.

Det var en kampagnemodel, vi havde købt, og udover det udstyr der normalt er i en Cabby, var der ekstra stort køleskab med separat fryser, udvendig gasudtag, byvandstilslutning, stor tagluge, Truma SE mover, næsehjul med kugletryksvægt og gasbageovn med grill. Vi valgte desuden at få byttet dækkene på vognen, da den var monteret med Matador-dæk. Desuden fik vi isat en myggenetdør og et pengeskab. Vi fik vognen vejet, da vi ikke var helt sikre på den vægt, der var opgivet, da der jo var en masse ekstraudstyr på den. Den vejede 1500 kg og med en totalvægt på 1700 kg har vi et par hundrede kg at gøre godt med. Men nok om det. Her er lidt billeder.

Så kom vognen hjem, og straks blev der sat varme på. I løbet af den uge den stod hjemme, drak vi kaffe i den indtil flere gange :-)
Flemming "mover" rundt med vognen. Den er lidt større end Knausen, men øvelse gør vel mester? Vel ankommet på vores vintersæsonplads fredag aften. Flemming er ved at indstille Alde-fyret til natsænkning. Det er ret smart.
Dejlig stor rundsiddegruppe med masser af hyggebelysning. Der er lysdæmper både i baldakinen og i loftlampen. Ved siden af døren er der en lille garderobe, hvor varmen stiger op nedefra. Der er plads til tv og evt. dvd-afspiller. Der er stik bag tv´et. Ved siden af tv, overfor køkkenet er der et dejligt stort køleskab med separat fryser. Slut med at kravle rundt på gulvet for at komme i nederste skuffe i køleskabet. Og så er der lys i køleskabet - det savnede jeg i det gamle.
Sengen er en anelse bredere end den forrige. Den er med en tyk topmadras, som er lavet af  viskoelastisk materiale, som former sig efter kroppen. Desuden kan man hæve hovedgærdet manuelt, hvis man vil sidde og læse eller se tv. Køkkenet er ligesom i Knausen en god størrelse. Vi bruger vognen til at lave mad i, og jeg ville have et stort køkkenbord igen. Her har jeg desuden fået gasbageovn med grill. Skufferne er med soft-close, så man behøver blot at skubbe dem i, og de lukker af sig selv.
Da vi havde haft varme på hele ugen, skulle vi ikke vente på vognen blev varm. Vi fik noget mad på bordet og sad og nød alle de nye indtryk. Lørdag morgen ville vi varme rundstykker i ovnen, men jeg kunne læse mig til, at man skulle "brænde" ovnen af i en halv time for fuld varme, når den var ny. Det kunne vi ikke vente på, så Flemming kørte til bageren.

Det begyndte at sne i løbet af formiddagen. Over middag kørte vi til Års for at købe ind til aftensmaden. Nu hvor vi var på tur, kørte vi en tur til færgelejet i Hvalpsund. Der sneede det voldsomt. Så vi vendte snuden tilbage til campingpladsen, og jeg skal love for, at det var hyggeligt med masser af sne og en dejlig, lun vogn. Det var vel den helt rigtige "dåb" for sådan en vintervogn. Lørdag aften blev snevejret til regn, og det regnede hele natten, for søndag morgen var der kun sjap og mudder tilbage fra gårsdagens snevejr. Min mor og hendes ven kom og fik frokost med os, og da vi tog hjem sent søndag eftermiddag, var vi enige om, at vognen havde levet helt op til vores forventninger, og mere til endda.

Gaskassen er dejligt stor. Meget dybere end i Knaus´en. Desuden er der lys i gaskassen, hvilket er en fordel, hvis man skal skifte gasflaske eller finde noget i gaskassen i mørke. Lørdag formiddag begyndte det at sne.
Over middag var det blevet rigtig snevejr. Der var ikke meget liv på havnen i Hvalpsund. Vejret indbød heller ikke til at være ude.
Indkørsel til pladsen. Der var endnu ikke helt så meget sne, som længere vestpå. Men i løbet af eftermiddagen blev det til mere.

En tur rundt på pladsen, viste at ikke alle benytter vinterfortelt. Men jeg tvivler på at de store fortelte kan holde til en stor omgang sne. Her er et blik over hytteområdet. Det var næsten helt svensk eller norsk.
Dejligt med lampe over døren, så kan kan se at komme ind. Nysgerrig som jeg er, skal jeg følge med både på tv og på debatterne :-)

Sæsonen lakker mod enden. Der er pr. 01.03.09 kommet ny lejrchef. Vi fik ikke sagt farvel til Kurt, men han ønskes held og lykke med sit næste tiltag.

Der var dejligt vejr den weekend. Vi satte vores Shadow markise op, så der var lidt tørvejr, hvis der skulle blive regnvejr. Vi havde købt varme fiskefileter og laksefrikadeller, som vi spiste med salat til. Nemt og hurtigt. Vejret var ikke helt så godt resten af weekenden, men jeg synes også det er hyggeligt at ligge lunt under dynen og lytte til regnen på taget om aftenen, når jeg er kommet i seng. Ser dog helst at det igen er tørvejr næste dag :-)

Så fik vi Shadow´en monteret Her i den sidste aftensol
Aftenhygge Lørdag aften grillede vi. Smart med udvendigt gasudtag og Flemming kunne stå i tørvejr under markisen.
Weekenden efter havde vi gæster. Hele weekenden nærmest. Lørdag morgen kom et hold venner med rundstykker. Vi sad og hyggede os indtil lige efter frokost. Jeg nåede lige at rydde væk og vaske op, før der stod et nyt hold venner. De skulle til 65 års fødselsdag ikke langt fra os, og havde spurgt om ikke vi var hjemme lørdag eftermiddag. Og lige mellem besøgene, ringede min søster og svoger, for at høre om ikke vi gav en kop eftermiddagskaffe, men de besluttede at vente til lørdagen efter, nu hvor vi havde aftaler nok. Lørdag aften ringede Margit og Steen og spurgte om vi gav kaffe søndag morgen, for så ville de komme med rundstykker. Det var rigtigt hyggeligt med alle de besøg.

Den følgende weekend fik vi så besøg af søster og svoger og begge pigerne. Flemming, Claus og pigerne tog i svømmehallen, mens Jette og jeg lavede kaffe til os. Der var kedeligt gråvejr, og lørdag aften regnede det en del. Jette og Claus var nu ved at glæde sig til forsæsonen. I år skulle være på Jambo Vesterhav Camping i Saltum bare 5 km fra os. Der skete lidt mere for børnene. Især min ældste niece havde kedet sig lidt på Grønhøj Strand Camping. Søndag viste vejret sig fra sin allerbedste side og vi gik en lang tur og nød solen. På pladsen var der en del, der benyttede det gode vejr til at pakke vinterforteltet sammen. Denne weekend var den næstsidste for vores vedkommende. Næste gang skulle vi have vognen med hjem, så den kunne pakkes til forsæson.

Det var rigtig dejligt at sidde og hygge sig, mens solen væltede ind af vinduerne. Og al den sol lokkede os til en travetur i området.
Sådan en flok smukke forårsblomster er ikke til at stå for. Ellers er der endnu intet, der fortæller om foråret, bortset fra solens stråler, der luner i ansigtet.

Vi var nået til den sidste weekend på pladsen. Altså for vores vedkommende. Der var vist et par weekender tilbage af sæsonen. Men nu ville vi have vognen med hjem. Den skal vaskes og gøres ren, så den er klar til foråret. Vi skal have monteret vores Tempo 100 klistermærke. Planen er nemlig at køre en tur til Gardasøen i påsken og dagene derefter. Vi kan simpelthen ikke vente, til det bliver sommer med at prøve at komme på langtur med vores nye vogn. Lørdag aften fik vi besøg af vores drenge og svigerdatter. De spiste hos os, og vi havde en rigtig hyggelig aften. Næste dag pakkede vi de løse ting i vognen væk, hævede støttebenene, afregnede for strøm og bestilte plads til næste vinter. Flemming kørte vognen hen til bilen med moveren, og det var nu dejligt at slippe for at skubbe rundt med vognen.
Flemming og Jesper klarer opvasken Bagefter var der kaffe og godter
Nemt at køre vognen hen til bilen. Og så er vi klar til at køre hjem