JUL OG NYTÅR 2016/17

Året 2016 blev nærmest campingløst for vores vedkommende. Hvad har vi så fået tiden til at gå med?, vil I nok spørge, og inden jeg går i gang med at skrive om vores nytårstur, bliver der lige en lille opdatering af året.

Efter vores vintersæson på Hjarbæk Fjord Camping stiller vi vognen op til en fast forsæson på Grønhøj Strand Camping. Vi skal bygge om i huset - det trænger på flere områder, for vi har boet i huset i 30 år, og efterhånden er det noget nedslidt visse steder. Jeg har ønsket mig bl.a. nyt køkken i flere omgange, men så skulle vi have en ny campingvogn, og så skulle vi have ny bil, men denne gang var der ikke andre krav til opsparingen end køkken - som så endte med lidt mere, når vi var i gang.

Camping bliver det ikke til. Der er hele tiden noget, der skal laves for at håndværkerne kan komme videre. Så på en forsæson er vi af sted 4 gange. Vognen bliver slæbt hjem igen, og står i vejen for vores husprojekter. I juli er vi til bryllup - vores yngste søn og svigerdatter blev hemmeligt gift i maj, men holder først festen i juli. I løbet af sommeren får Flemming tiltagende ondt i ryggen, og da vi i uge 34 drager af sted på sommerferie - næsten færdige med huset - får han så ondt i ryggen, at han ikke engang kan sidde i bilen. Vi når til lidt syd for Hannover, hvor vi beslutter at køre hjem igen.

Der bliver et par ekstra dage på Camping Mitte, før Flemming er klar til at køre det sidste stykke hjem. Jeg har ikke B/E-kørekort, og selv om jeg havde, kan Flemming heller ikke holde til at sidde ved siden af. Ligge er godt, gå rundt også ok, men sidde er helt galt. Vi kommer hjem midt i den første sommerferieuge, og Flemming har en aftale på Diskusambulatoriet på Aalborg Universitetshospital. Overlægen er helt klar i mælet - diskusprolaps. Faktisk 2, men det er kun den ene, der giver ondt af sig. Han skal ligge så meget som muligt og lave nogle små, enkle øvelser. Sommerferien, for mit vedkommende, består af at være sygepasser, men heldigvis er vi næsten færdige med huset, og vejret er ok, så jeg kan sidde ude og nyde solen.

Grønhøj Strand Camping i påsken. Det er før vi går i gang med nedrivning af det gamle køkken derhjemme.

Nye udhæng og gavle og en masse mere isolering på loftet.

Nye lofter og gulve med gulvvarme i både stue og køkken og nyt køkken.

Bryllup i Bramslev Bakker. Andreas, Helena og vores lille barnebarn Lærke ©

På vej på sommerferie. Vi kører ind lidt syd for Hannover på Seecamping Derneburg. Flemming kan ikke holde ud at sidde i bilen længere.

Fin overnatningsplads med udsigt over en lille sø. Det har regnet hele dagen, og aftensolen kigger frem.

Vores plads på Camping Mitte. Vi tager et par overnatninger, så Flemming kan ligge og hvile sig inden sidste træk hjemad.

Vejret er super godt, så jeg kan sidde ude og Flemming går lidt rundt, når ikke han ligger.

Det går langsomt fremad med Flemmings ryg. Vi har ikke set vores ældste søn og svigerdatter siden brylluppet i juli, så midt i november tager vi en lille tur over til dem. Det bliver kun med en overnatning, for Flemming tør ikke rigtig satse på en hel weekend. Så fredag kører vi til Aarhus og sejler over til Odden og videre til Søborg. Vi skal bare på besøg, ingen planer, så om lørdagen går vi en lang tur til Grundtvigskirken og Bispebjerg Kirkegård og tilbage gennem Utterslev mose. De bor ikke så langt fra mosen. Den sidste færge tilbage til Jylland lørdag aften, og søndagen går med at hvile ryggen igen.

Grundtvigs Kirke. Kirken er flot og enkel. Selvom den er opført i gule sten, virker den helt hvid og lys indvendig. Kirken er tegnet af Peder Vilhelm Jensen Klint, der var en dansk arkitekt, møbeldesigner og maler. Han var far til Tage, Kaare Klint og Helle Klint Bentsen (Kilde: Wikipedia).

Jeg har kun mit kamera i min mobil, så formatet er lidt aflangt. Jeg håber, billederne gengiver, hvor imponerende kirken er. Jeg er ikke den eneste fotograf denne dag. Der står 2 andre ved siden af mig med hele udstyret rigget til. De træder pænt tilbage, da jeg står klar med min mobil :-)

På Bispebjerg Kirkegård lyser efterårsfarverne, og vi nyder den smukke dag. I Utterslev mose er der også dejligt, og vi møder en masse der ligesom os, er ude og nyde vejret.

Den første weekend i december skal vi på vores sædvanlige juleweekend med vores venner. Denne gang Lübeck igen. Desværre er vores venner ikke på toppen, og min veninde hoster og har feber. Da hun kommer hjem, viser det sig, at hun har lungebetændelse og ender endda på sygehuset en uges tid, da de ikke kan slå det ned. Alligevel har vi en hyggelig weekend, men vi går tidligt i seng både fredag og lørdag. Flemming har ingen problemer med at gå rundt, og på hotellet kan han ligge og hvile. Jeg har ikke mit kamera med, kun det i mobilen, for jeg har tidligere taget en masse billeder fra vores ture.

Udsigten fra vores værelse over Østersøen i Travemünde på 12. sal . Der går bus til Lübeck hver halve time og tog også med jævne mellemrum.

Inden vi tager ind til Lübeck slår min veninde og jeg tiden ihjel i Travemünde lørdag formiddag og lufter vores Visa-kort. Mændene hviler på hotellet.

Når man går langs floden Trave i Travemünde kommer der store færger forbi med mellemrum. Man kan også se dem fra hotellet, hvor de sejler tæt på.

Vores hotel er den høje bygning bagest midt i billedet.

Vi står af bussen tæt ved Heiligen Geist Hospital. Solen er forsvundet, og der lægger sig en dis/tåge over byen.

Vi skal selvfølgelig have noget varmt at drikke og de små Mutzen smager godt til Glühwein. Vores venner med ondt i halsen, har vist godt af den varme Glühwein.

Disen ligger over byen. Det er ved at være sidst på dagen.

Vi kigger på julepynt, men falder ikke for fristelsen til mere pynt.

På bredden af floden Trave ligger de gamle saltpakhuse - Salzspeicher.

Vi når jul, og da det er en rigtig arbejdsgiverjul, skal jeg arbejde mellem jul og nytår. Flemmings firma holder lukket. Der er ikke så travlt, så jeg beder om et par feriedage torsdag og fredag mellem jul og nytår. Det er ok - jeg har jo en masse til gode. Vi bestiller plads på Svalereden Camping i Sæby og spørger vores venner Ulla og Søren, om de vil med derop og holde nytår. Det vil de gerne, så torsdag formiddag triller vi på den første campingtur i flere måneder. Søren og Ulla er allerede deroppe - de kørte onsdag.

Vi bestiller 3 retter mad til nytårsaften, der bare skal varmes, og så går dagene ellers med afslapning og traveture. Jeg nyder at være af sted igen. Nytårsaften forløber fredeligt. Lejrchefen inviterer på champagne og snacks 23.30 i køkkenet, og til midnat, da vi har skålet, går vi ned til stranden for at se fyrværkeri. Vi kan se til både Frederikshavn og Sæby, og der er gang i skytset. Det har været en lang dag for Flemming, så efter turen til stranden med affyring af skyts, en kop kaffe og kransekagekonfekt hos Ulla og Søren, trisser vi over i vores vogn, så Flemming kan ligge igen. Det lyder måske som om, det ikke rigtig går fremad med ham, men det gør det faktisk. Han kan sidde meget længere, og han har ikke så stærke smerter mere. Søndag pakker vi sammen efter 4 dejlige dage på camping.

Vi har fået plads med udsigt til Kattegat.

I sommer halvåret er der også parceller til camping ved hækkene nede foran, men de må ikke benyttes om vinteren.

På udflugt. Her til Pikkerbakkerne over Frederikshavn.

Bagefter en tur gennem Sæbygård Skov.

Det er et dejligt sted med et åløb igennem.

Området er kuperet, så det er godt ovenpå al julemaden.

Nytårsaftensdag kører Flemming og jeg til Bangsbo i Frederikshavn. Vi parkerer ved Bangsbo Museum og går tur i området.

Det er ikke den mest charmerende årstid at besøge parken, men der er skønt på alle årstider efter min mening.

Man kan gå lige ud til Dyrehaven, hvor der går rådyr rundt.

Man kan også gå rundt om bygningerne og ind i Stenhaven.

Stenhaven er fyldt med udhuggede sten. Gamle møllehjul, kilometersten og udhulede sten med vand.

Der er også nogle udhuggede trolde eller lign. Jeg ved ikke, hvad historien er bag dem, men de er meget sjove.

Vi forlader Stenhaven og går videre ind i Botanisk Have.

Vi må se at vende tilbage, når der er blade på træerne og rododendronen blomstrer.

Her er et område i Botanisk Have med stenbedsplanter.

Gartnerhuset. Jeg ved faktisk ikke, om chefgartneren bor der.

Vi ender ved Møllehuset.

Ved Møllehuset sidder der en Ente - læs lidt mere her http://www.trigon.dk/node/259

Omgivelserne er fine, og det er da en sjov ide at sætte en Ente der midt i det hele.

Der midt i det hele sidder han så og smiler til dem, der kommer forbi.

Og fra Møllehusets vinduer kan man kigge ud på ham.

I Botanisk Have kommer vi forbi en ulv? og en søslange. En læser skrev til mig, at det måske var Fenrisulven og Midgårdsormen, og jeg er tilbøjelig til at give ham ret. Det MÅ det være. Jeg har ikke kunnet finde noget om det, men tak til Klaus K. der var lidt mere kvik i pæren end mig :-)

Vi er ved at være tilbage ved parkeringspladsen efter en dejlig travetur.

Nytårsdag pakker vi sammen. Sådan en minferie går alt for hurtigt. Men det var skønt at være på tur igen. Det var så næsten 1 års camping fortalt på en side :-)