SYDFRANKRIG RIVIERAEN 2011 DEL 2

30.06.11 - torsdag

Efter vores formiddagsdovneri tog vi en tur til St. Tropez. Da vi var der for 9 år siden, var trafikken tæt og vi kørte i én lang kø hele vejen langs kysten. Det var tidligere på sæsonen nu, og trafikken var ikke så slem. Vi parkerede ved havnen og fortsatte langs kajen og så på de store lystyachter. Jeg læste et sted, at nogle af dem aldrig kom ud at sejle. Nogle af ejerne ville bare have den mulighed at kunne sige, at de tog lige en tur til St. Tropez til deres båd. Det er da ret sært :-)

Langs havnen sad malerne. De tolkede alle havnemiljøet på forskellig måde. Der var statuer af samme kunstner flere steder i byen. Vi fortsatte hele vejen rundt langs havnebassinet og fandt en bænk i skyggen på ydersiden af moleanlægget . Der blæste en svalende vind. De store krydstogtskibe lå for anker i bugten. Hvis man ikke orker køreturen til St. Tropez, kan man sejle tværs over bugten fra St. Maxime.

Ville da gerne prøve sådan en "Pink Panther" :-) Der var meget sjovt legetøj, men noget udenfor vores økonomiske formåen.

St. Tropez

Malerne ved havnen.

Skulpturer lavet af samme kunstner flere steder i byen.

Rundt om havnebassinet ligger der butikker og caféer og restauranter. Her er vi helt ude for enden, hvor molen ud mod bugten er.

Lige udenfor muren ved molen, var der et sted, hvor man kunne sidde og nyde udsigten over St. Tropez-bugten og blive kølet af brisen fra vandet.

Vi fortsatte op i den gamle bydel, og købte noget at drikke ved en købmand. Udenfor stod en mand og lavede bakker med friske frugter skåret ud i bidder. Vi købte en bakke med ananas og vandmelon, som vi delte mens vi travede rundt. Ved en slagter købte vi en sandwich med kylling, tomat, mozzarella og basilikum.Man kunne gå gennem en park til Citadellet, der lå over byen. Der var en trappe med meget ujævne trin. Da vi kom derop, fik vi at vide, at Citadellet var under ombygning, men for halv pris kunne vi få adgang til det udvendige anlæg. Det var 2,50 euro pr. person, og nu var vi jo trasket helt derop, så vi betalte pænt 5 euro for at se udsigten over byens tage og bugten :-)

Vi gik ned igen og gennem den gamle bydel, ned til havnen igen. Vi vendte næsen mod parkeringspladsen og hentede bilen. Da vi kørte tilbage mod campingpladsen, var der til gengæld kø. Det tog en time at køre tilbage mod ½ time dertil. Vi har helt kvæstede af varmen i St. Tropez. Apotekets termometer viste 38 gr. og bilens det samme.Vi skyndte at iføre os badetøjet og smutte ned på stranden. Svenskerne ved siden af os, ville vide hvor vi havde været henne. De havde også været i St. Tropez. De fortalte, at de havde 6 ugers ferie, og de havde været i Luxembourg og Disneyland. Nu ville de være en uges tid ved Middelhavet, inden de igen ville begive sig nordpå til Stockholm. Til aften grillede vi kyllingebryst og fik salat til.

Smukke gader og stræder i St. Tropez.

Trappe op til Citadellet Indgang til Citadellet

Der var nu ikke meget at se på Citadellet. Dette hus rummede....... - en frokoststue, hvor du kunne trække sodavand og spise din mad. Hvis det da ikke var til håndværkerne. Det kunne være mere interessant at komme indenfor den inderste borgs vægge.

St. Tropez er ikke kun dyre både og livet på havnen. Der er masser af smukke steder, når man går rundt i byen.

01.07.11 – fredag

Hvad var der at fortælle? Ingenting! Vi læste, var ved stranden næsten hele dagen og vaskede et par t-shirts. Om aftenen var der ”kun” 22 gr. ved 23-tiden og jeg frøs! Det var helt underligt. Jeg måtte have vænnet mig til varmen.

02.07.11 – lørdag

Uha, som tiden gik hurtigt. Nu var den første uge af vores ferie snart slut. Vi havde fået lidt for meget sol dagen før, så det måtte blive en køretur. Jeg havde læst om Biot – en by, der er kendt for glaspusteri og glas med bobler i. Himlen blev mørk, da vi kørte mod Biot. Vejret skiftede hele tiden, skyer og sol. Biot var en by med en gammel bydel på toppen af en bakke, og det lykkedes os til sidst at finde en p-plads - helt nede! Og så var det bare op ad bakke.

De glaspusterier, vi fandt frem til, var lukkede (siesta?) Butikkerne havde åbent. Vi gik lidt rundt i byen, købte et nybagt rugbrød og et baguette hos bageren og gik ned til p-pladsen igen. Da vi kørte ud af byen igen, var der et stort glaspusteri og museum, men nu gad vi ikke se glas. Vi fandt et stort supermarked, hvor vi købte paté og lufttørret skinke. Tomater havde vi med. Så kørte vi mod Vence, som også var nævnt i en af mine bøger om Sydfrankrig. Vi stoppede undervejs og spiste frokost.

Den sydfranske motorvej er smuk at køre på. Nogle steder er der palmer og ellers kører man op og ned mellem bjergene. Flemming på vej OP til Biot.

Biot var en hyggelig, lille, søvnig by. Måske fordi det var lørdag. Butikker og gallerier havde åbent.

Torvet i Biot

Det var en hyggelig, men lille by, der hurtigt var set. Mange af husene var malet i gyldne kulører, der lyste op i gadebilledet.

Her kan man se, hvordan byen ligger på en bakketop.

Biot Biot

Smukke, smalle gader.

Da vi kom til Vence, kom der en heftig byge. Vi havde kun lige parkeret bilen i et p-hus ved den gamle bydel. Vi søgte ly ved en lille restaurant, hvor vi købte en kop kaffe. Der var ikke så varmt, og Flemming tålte turen rundt i byen helt fint J. Det var en lille, hyggelig by med provence-butikker, restauranter og delikatesse-butikker, men jeg var lidt skuffet over byen. Den gamle bydel var ikke ret stor og var hurtigt set. Vi vendte næsen mod campingpladsen. På vej hjem handlede vi lidt mere lækkert til aftensmaden i det store Géant-supermarked i Frejus. Det er svært at bevare den slanke linie i Frankrig – så det var godt, jeg ikke havde den i forvejen J

Vi fik os lige en kop kaffe, mens vi ventede på, at regnen hørte op. Vence

Café i Vence Et af de mange gallerier

Gaderne i byen var opdelte med gallerier, delikatesseforretninger, souvenirs osv.

På rådhuset var der bryllup. Udenfor stod en masse gæster i festtøjet. Her kunne man købe specialiteter fra Provence. Olivenolie. krydderier, kunsthåndværk osv.

Kattens højeste ønske var vist duesteg til aften. Vence

Torv i Vence lige udenfor bymuren

Blomsterhandleren havde et fantastisk udvalg af blomster og planter. Den gamle bydel med portåbninger, smalle gader og butikker.