WEEKENDTURE 2008

Vi havde været på en rigtig god sommerferie i Sydfrankrig, og nu så vi frem til en tid, som jeg holder meget af. Det er alle vores små weekendture i eftersommeren og efteråret. Vejret er som regel godt, og vi får set forskellige campingpladser og landsdele herhjemme i Danmark. Første tur gik i august til Frederikshavn.

Nordstrand Camping
Vi havde aftalt med vores venner at tage en tur til Nordstrand Camping i Frederikshavn. Vi havde været der, også en weekend, for et par år siden sammen med Jan og Anne Birthe (læs om det under weekendture 2006). Der var ikke sket så meget nyt på pladsen. Men der var lavet nyt køkken i den facilitetsbygning, vi lå nærmest ved. Desuden var der lavet et legeland - FUNHOUSE FREDERIKSHAVN - lige ved siden af campingpladsen. Vi hyggede os i weekenden med at gå ture, spise og slappe af.
Fredag eftermiddag - Margit er ved at fortælle Karen Marie en lystfiskerhistorie, ser det ud til. Lørdag morgen fik vi morgenmad i solen.
Efter morgenmaden gik vi en tur forbi lystbådehavnen og videre ned til palmestranden, Hver sommer er der palmer på stranden. De bliver gravet op om vinteren. Men det ser da helt eksotisk ud.

Himmerland Camping og Feriecenter
Sidst i august tog Flemming og jeg alene på en tur til Himmerland Camping og Feriecenter. Jeg havde fundet frem til pladsen gennem mit medlemskab hos Back to Nature. Det så ud til at være en hyggelig, lille plads. Den lå ikke så langt fra Års i Himmerland. Jeg anede ikke den eksisterede, og jeg syntes selv, at jeg er bekendt med stort set alle pladser i området.

Pladsen var meget hyggelig. Vi blev vel modtaget af en særdeles flink lejrchef, og da vi havde fået stillet vogn og solsejl op, tog vi pladsen i øjesyn. Alt fremstod utroligt flot og velholdt. Facilitetsbygningen var kun 3 år gammel, og bad og toiletter var med gulvvarme og flotte fliser. Jeg har lavet en pladsbeskrivelse, som du kan læse her  Himmerland Camping og Feriecenter - Campingguiden.dk.

Vi havde en rigtig god weekend med helt fantastisk vejr. En weekend i september blev vi enige med min søster og svoger om at besøge pladsen igen, da pladsens svømmehal lige var noget for mine niecer. De følgende billeder vil være fra begge weekends.

Fredag eftermiddag i dejlig sol Pænt og velholdt. Masser af grønt græs og gode køreveje.
Vi hentede pizza i Hornum, en lille by 2 km fra pladsen. Lørdag kørte vi en tur til stranden ved Trend, der ligger ved Limfjorden lidt syd for Rønbjerg.

Tæt derved ligger Vitskøl Kloster. Jeg ved ikke, om man kan komme ind og se det. Endnu et billede fra campingpladsen.
Her er det inde fra svømmehallen Her er vi ved indkørslen til campingpladsen.
Receptionen Vi er i færd med at pakke sammen efter en dejlig weekend.
Vi ankom først og var lige færdig med at sætte solsejl op og nyde en kold øl.......... da min søster og svoger kom kørende forbi. Det var faktisk min søster, der kørte med campingvognen for første gang. De har kun været campister ½ år.
Så er de ved at være på plads ved siden af os. Campinghunden Karla ser sine evt. nye legekammerater an. Jeg synes de slikkede sig noget om munden :-)
Min niece hyggede sig i poolen med vores sønner, der var på besøg. Og resten af  familien kiggede på fra bassinkanten, hvor der var borde og stole til forældre, der ikke havde lyst til at bade.
Eftermiddagskaffe i solen. Vi havde alle spist på pizzeria i Hornum, og bagefter hyggede vi i vores vogn.

Birkhede Camping
Fra tid til anden skriver jeg nogle pladsbeskrivelser og artikler til Campingguiden.dk. Det har medført, at jeg har lært Allan Knudsen, der er redaktør på Campingguiden.dk, rigtig godt at kende, og da han på et tidspunkt foreslog, at vi skulle mødes begge par på camping, blev vi enige om en plads, der lå ca. midt imellem os. Det blev Birkhede Camping der ligger ved Knudsø ved Silkeborg. Vi var der i starten af september, og vi havde en rigtig hyggelig weekend. Der blev snakket en masse om ferier og camping. Allans beretning om vores tur kan du læse her Sensommerweekend på Birkhede Camping . Jeg vil ikke skrive så meget mere om turen, kun henvise til Allans beretning og sætte lidt af mine egne fotos på her. Allan har beskrevet turen rigtig godt.
Begge vogne stillet op på Birkhede Camping Vi gik lidt rundt og så på pladsen. Der var plads til at have båd.
De fleste var ved at pakke sammen, da sæsonen var ved at være slut for i år. Lørdag var vi inde i Silkeborg. Der var torvedag.

Lørdag aften havde jeg lavet mad. Allan og Birthe sørgede for maden fredag. Søndag formiddag skinnede solen, og vi slappede af i det dejlige vejr.
Vi tog lige en tur rundt på pladsen igen. Der var en god stor legeplads. Her kunne vi se, at der var mange, der allerede var kørt fra pladsen.
Nede ved søen var der foruden bådbroen også en badebro. Det var dejligt at sidde og nyde udsigten over søen.

DCU-Camping Mols
Hen imod slutningen af september var vi med Margit og Steen en tur på DCU-Camping Mols. Vi valgte pladsen, dels fordi den havde vinteråbent og dels fordi Margit rigtig gerne ville en tur i Ree Park - Ebeltoft Safari, der har dyr fra 5 verdensdele. Der er kun få km fra campingpladsen til dyreparken.

Vi ankom før Margit og Steen og stillede an med aftensmad. De fik vognen på plads, og vi spiste i vores vogn. Planerne for næste dag blev, at Margit og jeg kørte i vores bil til dyreparken, og Flemming og Steen kørte i deres bil til den campingforhandler, hvor Steen og Margit havde købt deres vogn, for de havde deres fortelt til reparation.

Vi havde en hyggelig dag i dyreparken. Der var mange spændende dyr, og man kunne gå rundt blandt en del af dem. Men alligevel syntes jeg ikke det var helt så godt som Skandinavisk Dyrepark, som vi besøgte sidste år. Om aftenen hentede vi mad i Ebeltoft og søndag var det så dejligt vejr, at vi først kørte hjem sent om eftermiddagen.

Lørdag var det Steens fødselsdag, og vejret var så godt, at vi kunne spise morgenmad ude. Indgangen til Ree Park.
Store, flotte Ara-papegøjer sad frit i et træ Her var der små odderunger.
Lemurerne kunne man gå rundt iblandt. Den hyggede sig rigtig i solen.
Lamaerne virkede fredelige nok. Man kunne komme på jeep-safari rundt i parken. Alle bilerne hang sammen, og der var højttalere i hver vogn, så man kunne høre, hvad guiden sagde. Af en eller anden grund kom jeg til at tænke på filmen Jurassic Park, og jeg ventede egentlig bare at T-rex kom brasende ud af skoven :-)

Et kig ud over savannen

Marabou-storken, vel nok den grimmeste fugl i parken Kalkunen gik rundt mellem publikum, da vi var til fugleshow
Fugleshowet kan anbefales. Man kommer helt tæt på fuglene. Her er der udvalgt nogle fra publikum, der får lov at holde fuglen. Her en stor ugle. Dyrepasseren fortalte en masse om de fugle, han havde med. Her er det en falk med hætte på
Her vender den tilbage efter en længere jagt på et stykke kød. Havørnen (jeg tror det kun var en unge) var imponerende. Læge mærke til, hvor tæt på publikum er.
Showet blev afsluttet med en ara-papegøje. Den var jeg helt vild med, for sådan en papegøje er faktisk noget klog og dygtig. Man må simpelthen ikke gå glip af fugleopvisningen. Det er det bedste i parken, synes jeg. Og nu skal jeg nok lade være med at sætte flere billeder på fra dyreparken.
Da vi kom tilbage fik vi en kop kaffe. Her kan man se begge vogne blandt alle vintercampisterne.
Indkørsel til DCU-Camping Mols Og så slutter vi med Ebeltoft Rådhus i solnedgangen.

Og det blev så sidste weekendtur, vi kom på. Næste gang vi var af sted var på efterårsferie i Harzen. Klik på linket, hvis du vil læse om det. Da vi kom hjem fra efterårsferie, valgte vi at bestille vintersæsonplads på Himmerland Camping og Feriecenter. Der vil også komme link til vores oplevelser på vintercamping, når jeg får tid til at skrive noget.