WEEKENDTURE 2009

Udover årets weekendture, vil der også være lidt fra vores forsæson på Grønhøj Strand Camping. Sidste år skrev jeg en masse om pladsen og vores oplevelser - det kan man læse her GRØNHØJ STRAND CAMPING 2008 - så i år vil jeg blot sætte lidt billeder på og kommentere dem nedenunder. Efter sommerferieturen til Kroatien, har vi været af sted på weekend, alene eller med venner, så ofte vi vi har kunnet. Det har været på vidt forskellige pladser, men fælles for turene er, at vi har haft nogle fantastiske hyggelige weekender.

Grønhøj Strand Camping
Vi er omtrent færdige med at stille op. Af en eller anden grund synes vi det er sjovere at stille op end pakke sammen :-) En af de første weekender kom vores søn og svigerdatter på besøg med et nyt familiemedlem. Hun hedder Alba og er vildt sød.
Her er vores fortelt om aftenen. Vi er altid en tur i Skagen i løbet af foråret. Her ligger der en sæl og slikker sol på en bunker i havet.

Vi venter på vores mad. Et stjerneskud og ½ liter fadøl. Restauranterne er næsten tomme. Det blæste også voldsomt, men det er nu alligevel hyggeligt at sidde og kigge ud over havnen.
Der er gjort klart til besøg af Andreas og Helena. De kommer ofte og spiser med, når vi er på camping, selv om Andreas mener, at camping ikke er noget for ham. Bagefter gik vi en tur til stranden. Alba nød at undersøge alt det spændende, der var at finde.
Vi plejer også at tage til Maarup Kirke ved Lønstrup. Det er altid spændende at se, hvor meget havet har "spist" af kysten. Kirken er blevet fjernet til det, der står igen nu. Jeg har ikke helt forstået, hvorfor kun noget af kirken er pillet ned. Hvis det er for at redde kirken fra at styrte i havet, mangler der da en del.

I øvrigt syntes jeg ikke der var forsvundet så meget lige foran kirken. Denne grav lå lige på kanten af skrænten, som den gjorde sidste år...

Maarup Kirke år 2008 Grav ved Maarup Kirke år 2008.
Sommeren nærmede sig, og vandet fik badetemperatur - næsten :-) Vi havde nogle dejlige weekender med rigtigt godt vejr.
Så kom tiden, hvor vi skulle pakke sammen. Utroligt med alt det, man får stillet frem i løbet af en forsæson. Sidste weekend på pladsen for denne gang. Vi har rykket vognen frem på parcellen, så vi ikke skal træde ude på den bare jord, hvor forteltet stod.

Svinkløv Camping
Efter sommerferien var den første plads vi besøgte Svinkløv Camping. Pladsen hører til blandt favoritterne. Det skyldes udelukkende beliggenheden. Faciliteterne er ok, men heller ikke mere. Pladsen er bedst at besøge om sommeren og ikke i foråret eller efteråret. Den ene toiletbygning er uopvarmet, og det trækker om fødderne. Men det holder ikke os tilbage. Det varme vand er gratis, så man kan godt blive tøet op :-) Den anden bygning virker nyere, og der er også bedre isoleret og lukket. Det er en BTN-plads, og lige meget, hvor du ligger på pladsen, er naturen lige udenfor campingdøren. Det er tæt ved stranden - pladsen ligger på en klint, og der er endda nogle parceller, der har havudsigt. Nærmeste større by er Fjerritslev.
Vejret tegnede godt, så vi valgte at sætte vores solsejl op. Morgenmaden foregik udenfor lørdag morgen i det dejlige vejr.
Receptionen på Svinkløv Camping. Vi var inde og melde at vores søn og svigerdatter kom på besøg. Andreas og Helena på besøg
Parcellerne ligger rundt omkring i terrænet - ikke noget med snorlige rækker her. Toiletbygning.

Området er flot, og der er masser af muligheder for gåture i dejlig natur.

Vilde hindbær! Her er vi på vej ned mod stranden.
Turen gik langs stranden til Svinkløv Badehotel, som man kan se i baggrunden. Bagefter fik vi kaffe og spillede Triominos - Alba ville også gerne være med.

Skyttehusets Camping
En weekend var vi til 70 års familiefødselsdag, men weekenden efter tog vi med vores venner Per og Karen Marie til Skyttehusets Camping. Jeg havde læst om pladsen på en anden privat hjemmeside, og fået lyst til at besøge den. Pladsen, der også er med i BTN, ligger i skoven ved Silkeborg ned til Svejbæk Snævringen, der forbinder Borresø med Julsø.

Pladsen ligger hyggeligt mellem træerne, og er medlem af BTN. Selv om det ikke var højsæson, var der stadig mange på pladsen. Toiletter og bad bestod af nogle familiebaderum. Der var rent og pænt, men noget der irriterede mig var, at man skulle have både 5-kroner til badet samt et plastikkort for at komme ind i baderummene. Det var selvfølgelig for at bådfolk og vandrere ikke skulle benytte pladsens faciliteter, men det kan være svært nok at huske bare den ene af tingene, når man dårligt nok er vågen før morgenbadet har skyllet spindelvævet ud af hjernen :-) Fra pladsen kunne man sejle med Hjejlebådene til Silkeborg eller Laven. Vi spurgte i receptionen om afgangstider, priser osv. Vi fik stukket en prisliste og sejlplan i hånden med besked om, at vi kunne læse det deri. Det kunne vi jo selvfølgelig, men hvis jeg havde en campingplads, hvor Hjelebådene lagde til, ville jeg da yde den service at oplyse campisterne om de ting.

Lørdag aften besluttede vi at spise i pladsens cafeteria. Vi hentede en menuseddel med priser, og valgte hvad vi kunne tænke os Per valgte en oksesteak med kartoffelbåde og div. tilbehør, vi andre 3 valgte stjernekaster (stjerneskud uden kogt filet). Dertil fik vi alle en ½ liter fadøl. Maden var god, men vi kom af med mere end der stod på menusedlen. Da vi høfligt spurgte, hvorfor priserne var anderledes, var svaret bare, at den pris der stod på menusedlen ikke passede! Det var godt nok 2009-prislisten - det stod i hvert fald trykt udenpå. Men hvis de har ændret priser, burde de rette prislisterne. På cafeteriaets væg var de "rigtige" priser. Forskellen for os alle 4 samlet var omkring 60-70 kr. Ikke nogen herregård fordelt på 4, men igen for dårlig service.

Jeg synes, der var nogle små irritationsmomenter, men vi besøger gerne pladsen igen alligevel. Den ligger skønt, og der er masser at tage sig til. Vi havde en hyggelig weekend med vores venner med sejltur til Silkeborg og afslapning i dejlige omgivelser. Desuden er det jo en del af charmen ved at være campist, at man bliver udsat for mange forskellige måder at drive campingplads på. Vi er ikke krævende, synes jeg selv, og de ting der irriterer mig, kan andre måske ikke se noget underligt i.

Denne weekend valgte vi at sætte vores Isabella Shadow op med netfront foran, da vejrudsigten havde lovet regn. Med netfronten er det nemmere at holde tingene tørre ved slagregn. Der var mange hyggeligt kroge i skoven. Teltcampisterne har helt klart fået det bedste areal til camping, lige ned til vandet.
Pladsens cafeteria lå med udsigt over vandet. Her venter en flok campister på båden til Silkeborg.

Hjelebådenes anlægssted. Der er et lille udskænkningssted.

Ombord igen. Der var lige ½ times tid i Silkeborg, inden båden sejlede retur. Turen til campingpladsen tog 3 kvarter. Det tog det også til Silkeborg, så med pausen varede turen ca. 2 timer i alt. Det var ikke for lang tid. Der var nok at kigge på. Pga. det dejlige vejr, var der mange i kano. Nogle var meget entusiastiske...........
...... andre tog det lidt mere afslappet og tilbagelænet. Hele turen bød på kig til flotte villaer, der lå lige ned til søen eller Gudenåen.
Efter sejlturen blev der lige tid til et par glas Spumante til pigerne og en øl til mændene. Vores pladser.

Jambo Feriepark
Da vi var i Kroatien på sommerferie, mødte vi en sød familie,- Gitte og Jacob og børnene Caroline og Mathias - som vi skrev sammen med efter vi kom hjem. Vi besluttede, at vi ville på camping sammen en weekend, og da de havde en eftersæson på Jambo Feriepark og Camping, blev vi enige om, at vi skulle komme op til dem en weekend. Jambo er en stor 5-stjernet Top Camp plads, og det var ikke en plads vi umiddelbart ville vælge. Der er lidt for meget "tivoli" over pladsen efter vores smag. Til gengæld er det en kanon god plads, hvis man har børn.

Alle faciliteter er meget flotte og velholdte. Selve pladsen er også velholdt. Ingen ukrudt og rod nogen steder. Man kan vælge mellem flere pladstyper, og vi valgte en plads med vand og kloak. Det var ikke så langt fra Gitte og Jacob, men i et roligt område langt fra legeplads og poolområde. Vi spiste hver for sig fredag aften, da vi ankom lidt sent. Lørdag formiddag tog Gitte, Caroline og jeg på pigetur til Hjørring,  hvor vi besøgte samtlige (sådan føltes det) butikker i både Metropol-centret og gågaden. Nogle af vores venner, Tom og Lone, ligger også fast på Jambo, og vi var også lige ovre og sige hej til dem. Vi grillede lørdag aften hos Gitte og Jacob og hyggede os med at se billeder fra sommerens tur og snakke ferie og camping. Søndag kørte Gitte og Jacob hjem før os. Vi blev og udnyttede det gode vejr hele søndagen.

Parcel i et roligt område på Jambo. Vi valgte igen vores Shadow med netfront, for Gitte og Jacob havde fortelt oppe, så vi ville sikkert komme til at sidde indendørs hos dem. Gågaden i Hjørring
Da vi kom tilbage fra Hjørring fik vi kaffe, og Gitte havde lavet gammeldags æblekage. Flemming, som jo bader hele året rundt, lokkede Caroline og Mathias med til stranden.
Caroline fortrød, selvom hendes far truede med at smide hende i. Men Flemming og Mathias fik sig en ordentlig dukkert. Der var faktisk ikke særligt varmt, og vandet var heller ikke ret varmt.

Receptionsbygningen på Jambo.

Jeg har valgt at vise et par billeder fra børneafdelingen. Her kan man bade børn i alle aldre. Og håndvaske findes også i trip-trap-træsko
Her kan man se de alm. standpladser. Her er vores venner, Lone og Toms vogn. De ligger på en luksusplads.
Pladsen har også meget fine hytter til udlejning. Legepladsen
Der er en stor aktivitetshal, hvis det regner. Der er legeområder og badmintonbaner. Et af pladsens køkkener.