WEEKENDTURE 2010

Efter sommerferien plejer vi at tage på en masse weekendture rundt i Danmark. Det blev dog ikke til så meget, som det plejer, for vores tid gik med andre, vigtigere ting. Alligevel nåede vi at komme af sted 3 gange. Det var ikke planlagt, men når der lige var tid og vejret var godt, skyndte vi os at pakke vognen med lidt mad og rent tøj, så vi kunne smutte.

Den første tur gik til Rødhus Klit Camping - der er endnu en side til pladsen Rødhus Klit Camping. Vi havde engang for længe siden besøgt nogle venner, der lå på pladsen, og vi syntes dengang, at det var en dejlig plads. Vi ville nu afprøve selv om den var, som vi huskede. På vej dertil, ringede vores venner, Per og Karen Marie. De kunne se, at vores vogn manglede i haven, og ville vide, hvor vi var henne. Da de hørte vi var på vej til Rødhus, spurgte de om vi ville have selskab, for så kunne vi bestille en parcel til dem også :-)

Det var hen i august og skolerne var startet, så det var ikke ferietid længere. Pladsen var også kun halv fyldt, så der var mange ledige pladser. Vi blev dog ikke tilbudt at finde en plads selv, men fik besked på, hvor vi kunne være. Det var også rigtig fine parceller. De var temmelig store og helt omgivet af buske og træer. Man følte, at man lå helt ude i naturen. Vi fik strenge ordrer om at være ude senest kl. 12.00 om søndagen. Jeg tænkte, at når nu det ikke var højsæson og pladsen stod med mange ledige parceller, kunne vi måske få lov til at blive til efter frokost om søndagen. Men det kunne vi kun, hvis vi ville betale for endnu en nat! Der var ikke megen fleksibilitet der.

Ellers var det en skøn plads. Der var et par mindre barakker med bad og toiletter og en større facilitetsbygning, som var af ældre dato. Men ellers var der pænt rent, og der var en stor legeplads, minigolf og et lille supermarked. Man kunne gå til stranden ad en sti lige udenfor campingpladsen. Der var nok ca. 800 m til stranden. Der var gratis adgang til tropisk badeland ved Rødhus Klit Feriecenter, som også lå i gå- afstand. Se billeder fra pladsen på pladsens hjemmesider. Nedenunder får I også nogle af mine billeder fra weekenden.

Det var dejlige, store parceller. Vi kunne lige nå, at nyde den sidste aftensol om fredagen.

Vi hentede mad på Rødhus Klit Feriecenter fredag aften. Der var ikke rigtig nogen, der gad at lave mad. Lørdag formiddag sad vi og nød solen og slappede af og hyggede os.

Et kig ned ad vejen afslører ikke megen aktivitet nogen steder. Alle tog den med ro og nød solen. Til frokost satte vi bordet i skyggen, for det var ret varmt efterhånden. Vi grillede nogle pølser.

Per og Karen Maries vogn. De havde parcellen lige bag os. Butikken på pladsen.

Et kig ned ad stamvejen.

Indkørsel til pladsen. Sti til stranden.

Stålorm? på stien.

Her kigger vi tilbage ad stien. Bag træerne i baggrunden ligger campingpladsen.

Mon Karen Marie kigger efter flere slanger. Om aftenen grillede vi og hyggede os under solsejlet.

Vi tog alle en dukkert - på nær Per. Han mente, at der var én der skulle passe på tøj og fotoapparat :-)

Om søndagen skete der ikke rigtigt noget. Vi sov længe - hyggede over morgenmaden, og så fik vi travlt med at pakke sammen, så vi kunne være ude til kl. 12.00. Det var en rigtig dejlig weekend.

Næste gang, vi havde mulighed for at komme af sted, gik turen til Randers City Camp. Det er en plads, vi har været på flere gange. Vi synes den er fantastisk hyggelig. Man ligger i naturen, og selvom der er parcelnumre, ligger man ikke på rad og række. Yderst på pladsen er der en række udsigtspladser med udsigt over Nørreå-dal. De er for det meste meget eftertragtede, men vi var heldige at finde en yderst. Men ellers er der dejligt overalt på pladsen. Bad og toiletter er meget fine og indbydende. Dog er den ældste af bygningerne lidt mere slidt.

Om lørdagen fik vi besøg af Andreas med hans hund. Hans kæreste skulle arbejde. Vi foretog os ingenting udover at slappe af og læse og hygge med Andreas. Randers har ellers en masse at byde på, og der er rigtig meget at se og opleve - langt mere end hvad man kan nå på en weekend. Jeg havde fået et nyt fotoapparat, og det var første tur, hvor jeg kunne øve mig i at bruge det. Søndag foretog vi os absolut ingenting :-) - ren afslapning og ingen krav om at forlade pladsen inden et eller andet tidspunkt.

Så er vi ankommet og har fundet os en dejlig plads. I løbet af kort tid, var alt stillet op, og grillen var i gang, så vi kunne få noget aftensmad.

Lørdag formiddag var jeg lidt rundt på pladsen og tage billeder. Udsigten over Nørreå-dal set fra vores plads.

Her yderst på udsigten uden nogen foran til at forstyrre blikket.

Men selvom det var ren afslapning, var der alligevel lidt der skulle laves. Sengene er heller ikke redt . Vogne på udsigtspladserne.

Lyngen blomstrede ned ad skråningen. Andreas og Alba på besøg.

Og så får I lige et billede mere af udsigten :-)

Eftersommerens sidste tur kom til at gå til Svinkløv Camping - det er en af vores absolut bedste pladser. Så vidt muligt skal vi en tur dertil hvert eneste år. Pladsen ligger på en klint over Jammerbugten ikke langt fra Svinkløv Badehotel. Der havde været en serie i tv om danske badehoteller, og vi havde set en udsendelse derfra. Det eneste, der er lige der i området, er hotellet og campingpladsen. Her er natur for alle pengene. Skov, strand, klitplantage, frisk luft, dyreliv og stilhed, der kun bliver brudt af bruset fra havet. En weekend i de omgivelser, er næsten lige så meget værd som en hel ferie.

Campingpladsen har jeg skrevet om i tidligere beretninger om weekendture. Bad og toiletter er ikke luksus, men der er gratis varmt vand og pænt og rent. Pladsen hører under Skov- og Naturstyrelsen. Der er 2 facilitetsbygninger, og den ene er nyere og pænere end den anden. For det meste vælger vi at ligge i nærheden af den ældste af dem, for vi kan bedre lide naturen der.

Fredag aften kunne vi nyde aftensolen længe. Efter maden gik vi over forbi Søren og Ulla, som også var på pladsen i weekenden. Vi vekslede et par ord med dem, og fortsatte så langs klinten til en god plads, hvor vi kunne se solnedgangen. Det var en smuk solnedgang. Næste dag hyggede vi os med lidt læsning, og om eftermiddagen kom Ulla og Søren over til os og fik kaffe. Senere, efter maden, kørte Flemming og jeg en tur til Slettestrand, der ligger ca. 4-5 km. fra campingpladsen. Der gik vi en lille tur og nød det gode vejr.

Da vi havde fået stillet op, fik vi besøg af den sødeste hund, man kan tænke sig. Den blev hos os en halv times tid. Den lå på mine fødder og sov. Da Flemming skulle fylde vand på vognen, traskede den logrende med, men fortsatte, da Flemming stoppede ved vandposten. Gad vide, hvis den var. Den havde ikke hundetegn. Vi var heldige med vejret. Grillen blev startet og vi kunne nyde maden i det fri.

Dejlig parcel med masser af udenomsplads. Der er så skønt, at man næsten ikke kan forstå, at man er på en campingplads. På vej til klinten for at nyde solnedgangen over havet. Campingpladsen ligger i et kuperet terræn, og de fleste parceller ligger skønt.

Morgenmad i solen. Vi flyttede ud på græsset, da der var skygge under markisen. Lyngen blomstrede og lyste op rundt omkring.

Aftentur til Slettestrand. Ved parkeringspladsen ved stranden, står denne skulptur af en krabbe.

Søndag skulle vi ikke være ude på noget bestemt tidspunkt. Bare inden 23.00, for der lukkede bommen :-) Det var pladsens næstsidste weekend, inden de lukkede for sæsonen. Så vi kørte lidt rundt og kiggede på området og drejede, når vi så noget interessant. Det første sted, vi stoppede var ved Grønnestrand. Der var en lyngmølle - Lyngmøllen i Grønnestrand. Det var en mølle lavet af egetræ og drivtømmer, og som var beklædt med lyng. Vingernes skelet blev forsynet med sejl, der kunne fange vinden. Møllen blev brugt til at male mel. Vi gik ned til stranden, og den mindede en hel del om invasionsstrandene ved Normandiet.

Bagefter fortsatte vi. Vi fik øje på et skilt, der viste mod nogle jættestuer. Vi parkerede og fulgte en sti gennem et lyngklædt hedelandskab, der var helt fantastisk smukt. Vi fandt jættestuerne, der lå godt gemt i lyngbakkerne. Det var der, jeg gik og kom i tanke om, at jeg godt kunne tænke mig en tur til Lüneburger Heide. Det blev så efterårsferiens mål. Her er link til Skov- og Naturstyrelsens brochure om Svinkløv og Kollerups plantager, hvor man kan læse om området, hotellet, campingpladsen, vandreture osv. http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/517A5102-4818-46EE-B934-675251256260/0/40_Svinkloev_A3_190110_Web.pdf Det er et spændende område, og man kan gå rundt eller cykle. Da vi kom tilbage til pladsen, gav Søren og Ulla kaffe. Vi kørte hjem ved 17-tiden, og det havde været en skøn weekend.

Hulvejen ned til Grønnestrand. Lyngmøllen ved Grønnestrand.

Grønnestrand ved Jammerbugt. Jeg synes, det mindede om nogle af invasionsstrandene i Normandiet.

Her er fra Juno Beach i Normandiet fra vores ferie der i 2007 Og her fra Utah Beach.

Her er Grønnestrand igen

Vi gik rundt i hedeområdet og kiggede efter jættestuerne. Der var helt fantastisk smukt der, og det var der, at ønsket om at se Lüneburger Heide opstod.

Vi gik ad en lille sandet sti, som var let at få øje på :-)

Her dukkede nogle sten frem i lyngen. Det måtte være en af de jættestuer, vi ledte efter. Der var ikke så meget at se. Vi fortsatte ad stien, slet ikke tilfreds med hvad vi havde fundet indtil nu.

Men hov - her var der en, der var meget lettere at få øje på. Det er lidt underligt at tænke på, at de blev bygget ca. 3500 år f.Kr.

Vi er på rette vej :-) Eftermiddagskaffe søndag hos Ulla og Søren. Nej, det er ikke det franske flag, der hænger til tørre.

3 dejlige weekender - alle med dejligt vejr. Jeg skulle nu til at finde ud af, hvor vi skulle bo på Lüneburger Heide i efterårsferien. Hvis nogen er interesseret, kan man læse om vores tur dertil lige her TYSKLAND 2010