BUNKEN STRAND CAMPING

Vi er ofte kørt forbi Bunken Strand Camping på vej til Skagen, og hver gang har jeg tænkt, at den plads skal altså prøves engang. Den ligger ud til hovedvejen mod Skagen lidt nord for Ålbæk, og lige ved Kattegat. Hen imod slutningen af august, var der en dykkertur med Flemmings dykkerklub, der udgik fra Frederikshavn, som Flemming gerne ville deltage i. Mest nærliggende var selvfølgelig at benytte Nordstrand Camping i Frederikshavn, men den havde vi jo prøvet, og området og naturen ved Bunken tiltalte mig.

Jeg forhørte mig ved lejrchefen om, hvornår man skulle være ude om søndagen, da det var den dag, Flemming skulle dykke. Jeg ville jo gerne blive tilbage på pladsen og hygge mig. Det var ikke noget problem. Vi kunne bare blive til Flemming kom tilbage sidst på dagen. Det var ikke nødvendigt at bestille plads, da campingpladsen råder over 700 parceller, og lejrchefen var helt sikker på, at vi nok skulle finde en tilfredsstillende plads.

Så fredag, da vi fik fri, gik turen mod nord. Vi var ved pladsen ved spisetid. Vi fik en meget fin modtagelse af lejrchefen. Han syntes, vi skulle gå rundt og selv finde os en plads. Vi blev udstyret med et kort. 3 kvarter senere havde vi endelig besluttet os :-) Pladsen var meget stor, og vi ville jo være sikre på, at vi ikke var gået glip af noget ved at springe et område over. Desuden ville vi helst placere os sådan, at vi fik mest mulig sol, hvis den ville finde på at skinne på os.

Reception En af adgangsvejene til stranden.

Pladsen er en af Naturstyrelsens pladser og minder en del om Svinkløv Camping, som vi har været på nogle gange og Rødhus Camping, som vi lige havde været på. Facilitetsbygningerne var i samme stil - ikke luksuriøse, men her på pladsen meget rene og velholdte. Der var i alt 3 facilitetsbygninger, hvoraf den ene var nyere? og noget bedre end de 2 andre. Måske fordi den var i mursten og mere varm, end de 2 andre, der var lavet af træ. Naturstyrelsens pladser ligger i naturen. Fælles for dem er (i hvert fald dem vi har været på), at selve campingpladsen er meget grøn med masser af træer og buske og man ligger ikke på store plæner og kigger ind i vognen foran. Her var alle parceller afskærmet på 3 sider med forskellig beplantning. Campingpladsen ligger lige ved Kattegat med kun en klitrække imellem. Der er legepladser fordelt rundt om på pladsen, minigolfbane, hytteudlejning og som noget lidt specielt udlejning af yurts Bunken Strand Camping - yurts

Lørdag morgen var vejret dejligt. Vi havde ikke sat markise eller solsejl op, da der var så dejligt vejr.

Jeg ved ikke, om der er internet på pladsen. Vi har mobilt bredbånd, men der var stort set intet signal på pladsen. Det virkede bedst udenfor vognen, men det var ikke godt. Ydermere skinnede solen i skærmen :-) Mens Flemming tumlede lidt med internettet, gik jeg en tur på pladsen. Yderst mod klitterne var en stor fodboldbane.

Vi var hen mod slutningen af august, skolerne var startet og de 700 parceller var langt fra belagt. Men der var hyggeligt og grønt og fredeligt.

Toiletbygning i træ. Toiletbygning i mursten. Der er også gode køkkenfaciliteter og et opholdsrum, hvor man kan sidde og spise.

En af legepladserne - her for mindre børn. Kig ned ad en af vejene.

Hytterne på pladsen lå godt mellem alt det grønne. Fastliggervej med pladser lige ud til klitrækken. Der kunne godt blæse en del.

Ved middagstid kørte vi en tur til Ålbæk for at handle et par småting. Der var et lille supermarked på campingpladsen, men det var også til campingpriser. Ca. dobbelt pris. Vejret var dejligt. Bagefter kørte vi ned på havnen og kiggede lidt. Vi fortsatte tilbage til campingpladsen med vores indkøb, der skulle i køleskabet og satte kursen mod nord. Vi kørte lidt uden planer og fulgte skiltene til Kandestederne. Vi fik øje på et af badehotellerne - Kandehus - så vidt jeg husker, blev det ejet af Klaus Rifbjergs onkel. Se evt. mere her North Sea Trail | Article | Kandestederne. Faktisk sendte DR2 samme aften et program om danske badehoteller med kokken Anne Hjernøe og journalisten Anders Agger, og det var fra Kandestederne. Det var da ret sært. Programmet var en genudsendelse fra sidste år.

Vi fortsatte til Hulsig for at lede efter et sommerhus, vi havde lejet for mange år siden. Vi fandt det dog ikke, for vi kunne simpelthen ikke huske, hvor det lå, og vi kunne ikke genkende noget. Vi fortsatte ad en lille vej, der endte blindt ved en sti, der gik til Skagen. Området hed Hulsig Hede, og vi parkerede og gik en tur på heden. Vi kravlede op på det højeste punkt og kunne se havet og Skagen. Området var simpelthen så fantastisk smukt med det blå, blå hav i horisonten, de lyngklædte klitter og heden så langt øjet rakte.

Indsejling Ålbæk havn

Ålbæk havn Ålbæk havn

Ålbæk havn

Stranden ved Kandestederne - her er vi ved Vestkysten. Windsurferen måtte opgive sit forehavende - hun kom aldrig op på brættet.

Kandehus badehotel i Kandestederne. Vej til Hulsig Hede.

Lyngen blomstrede på heden og lyste op i lilla klatter rundt omkring. Her følger vi stien mod det højeste punkt på heden.

Udsigten var helt fantastisk flot. Midt i billedet kan man lige ane en cyklist i sydlig retning på stien til Skagen.

Lidt mere af udsigten.

Der voksede også revlinger. De kan spises med mælk på, men er ikke de mest interessant bær. På vej ned til bilen igen.

Så er vi tilbage igen. Det var blevet kaffetid, og kaffen nød vi i solen.

Efter aftensmaden gik vi en tur ned til stranden.

Udsigt mod Skagen Stranden ved Bunken Strand Camping

Udsigt over campingpladsen fra toppen af klitterne.

Næste morgen var der tåget, men vi kunne se, at solen nok skulle få magt. Vi var lidt tidligt oppe, for Flemming skulle sejle ud fra Frederikshavn med sine dykkerkammerater, og de skulle dykke ved Hirsholmene. Jeg skulle så underholde mig selv. Ikke noget problem. Jeg gik tur på stranden og campingpladsen. Jeg sludrede med lejrchefen, afregnede for weekenden og prøvede nogle gange at komme på internettet. Så dovnede jeg i solen og læste. En helt igennem hyggelig dag. Flemming var tilbage ved 17-tiden. Da havde jeg pakket borde og stole sammen og ryddet på plads i vognen og gjort det hele klart til at køre. Det var en rigtig dejlige weekend, og vi lovede lejrchefen, at vi helt bestemt ville komme igen, for det var en rigtig skøn campingplads.

Morgendis og fugtigt græs Det skal nok blive bedre.

Det blev bedre - men solen brændte ikke helt igennem

Pladser lige før klitterne med havet lige på den anden side.

Dykkerholdet sejler ud. Foto: Undervandsfotograf  Dan Kaasby http://www.seacam.dk/ Foto: Undervandsfotograf Dan Kaasby http://www.seacam.dk/

Foto: Undervandsfotograf Dan Kaasby http://www.seacam.dk/ Foto: Undervandsfotograf Dan Kaasby http://www.seacam.dk/

Vi havde jo sagt til lejrchefen, at vi ville komme igen, men det kom faktisk til at blive før end vi troede :-). Vores venner Søren og Ulla kunne også rigtig godt tænke sig at prøve pladsen, så allerede en måned senere, var vi atter tilbage på pladsen. Derimellem havde vi været en tur på Sydfyn med besøg hos vores søn på Sjælland - det kommer der en særskilt beskrivelse om. Vejret var ikke helt så godt denne gang, men det var ok. Vi var nu også i midten af september.

Ulla og Søren havde købt et letvægtsrejsefortelt, som var godt til en lille ferie eller en weekend, hvor der ikke længere var så lunt udenfor om aftenen. Det går jo ikke, at vennerne har noget, vi ikke har :-) - så vi havde købt et telt magen til, bare i en antracitgrå i stedet for deres blå telt. Vi havde haft teltet prøveopstillet i haven derhjemme, men vi syntes ikke det virkede til at være ligeså god kvalitet som Søren og Ullas. Det var samme mærke, og vi havde købt teltet samme sted. Men nu var det tid for sammenligning.

Lejrchefen kunne godt kende os igen. Han sagde, at vores venner allerede var ankommet, så vi skyndte os at komme på plads og få teltet slået op. Vi skulle grille til aften, og selvfølgelig skulle vores telt indvies. Jeg havde glemt mit kamera hjemme, men det gamle, lille lommekamera lå i vognen, og Søren og Ulla havde også deres apparat med. Så det er lånte billeder og billeder fra mit gamle kamera, der kommer på denne del af beretningen.

Det er ved at være skumring. Vi holder forrest i billedet og Søren og Ulla bagved. Teltene er ens, bortset fra farven - troede vi. Foto: Ulla Hald Begge vores griller er i gang. Foto: Ulla Hald

Der bæres ind og bæres ind - mon vi kan spise alt det. Foto: Ulla Hald Det sidste bliver taget af grillen. Foto: Ulla Hald

Jeg dækkede bord og min provencedug passede så fint til teltet :-) Foto: Ulla Hald Senere rykkede vi ind i vores vogn og fik kaffe. Det blev alligevel for køligt at sidde ude i teltet sent om aftenen uden varme på.

Næste dag, efter morgenmaden, kom Søren og Ulla over til os, så vi kunne finde ud af, hvad vi skulle lave - udflugt eller? Jeg havde lige inden spurgt Flemming om teltet skulle blafre sådan i den ene gavl. Han mente ikke det kunne strammes mere op. Så spurgte Søren, om ikke teltet kunne strammes mere op! Jeg forklarede, at de kunne det skam ikke ;-) - begge mænd gik udenfor for at kigge lidt på sagerne. Det viste sig, at en af glasfiberstængerne i taget, var gået gennem teltstoffet i løbegange og stak ud. Derfor var teltet ikke strammet nok op. Det kunne ikke umiddelbart repareres, så vi besluttede, at tage teltet ned igen, for ikke det skulle blæse i stykker og lave skade på vognen. Vejret var ikke helt godt, det blæste en del, men det holdt tørvejr. Ved nøjere gennemgang af både Sørens og Ullas telt og vores, kunne vi konstatere, at kvaliteten slet ikke var ens. Vores var i et tyndere nylonmateriale, syningerne virkede ikke så kraftige, og desuden så det ud til, det var mere sjusket syet. Det var en skam, for det var ellers et dejligt telt - let at stille op og tage ned igen.

Vi blev enige om, at vi ville en tur til Skagen. Efter at have set på butikker med tøj og tingeltangel og en kunstudstilling, gik vi ned på havnen og kiggede. Det blæste en del. Der var et par butikker mere med store rabatter, så mens vi piger lige vendte et par tøjdynger, gik mændene hen til fiskehandleren for at se, hvad de kunne finde på til frokost. Vi blev ringet op og beordret tilbage til bilen. De havde købt lune stjerneskud, som vi ville spise i Søren og Ullas telt. Efter frokost gik Ulla og jeg en tur med deres hund. Flemming og Søren studerede det indvendige af øjenlågene.

Så var det telt pakket ned. Og så gik turen til Skagen.

Smuk have i Skagen

En anden hyggelig have. Spændende butik ved havnen med mange specialiteter.

Vi fandt også de yurts, jeg omtalte i første del af beretningen. Billede taget gennem ruden i døren. Meget rustikt indrettet.

Søndag lykkedes det endda at lokke både Flemming og Søren med ud at gå. Vi gik en tur langs stranden og ind i plantagen og fulgte en sti, vi regnede med, førte tilbage til campingpladsen. Det gjorde den. Vi satte os mellem vognene og nød en øl og en sodavand, inden vi pakkede det sidste og kørte hjem for denne gang. Søren og Ulla var lidt stemt for at prøve en forsæson på pladsen, for de syntes nemlig også, at det var en super hyggelig og dejlig plads. Det er heller ikke usandsynligt, at vi kunne finde på at vælge pladsen til en forsæson. Endnu en god weekend med dejligt selskab af venner.

Teltet? - Vi kontaktede firmaet, hvor vi havde købt teltet. Vi afleverede det tilbage, og firmaet satte pengene ind på vores konto igen. Der var ingen bøvl overhovedet, men sælgeren var noget ærgerlig over, der var blevet slækket på kvaliteten, for han kunne jo risikere flere reklamationer nu.

Lyngen blomstrede stadig. Foto: Søren Hald På stranden var der skyllet vandmænd op.

På vej tilbage til campingpladsen Lidt afslapning efter turen.