GULDAGER CAMPING - FORSÆSON 2014

Af flere forskellige grunde valgte vi i år at have en forsæsonplads. Vi havde flere gange været på en rigtig skøn lille plads i det nordjyske ved Vesterhavet, og vi var ikke i tvivl om, at den skulle være vores faste base dette forår.

Pladsen vi havde tabt vores hjerte til, hedder Guldager Camping - jeg har skrevet om vores tidligere ture og beskrevet pladsen, og I kan læse om det her GULDAGER CAMPING - PETERSENCAMPING.DK og her GULDAGER CAMPING 2013. Pladsen ejes af Pernille og Jon, og de så søde og positive, at man bliver helt overvældet. Pladsen ligger ca. 1 km fra stranden, er nabo til naturområdet "Lille Norge", og den er lille og hyggelig. Der roligt og velholdt, og de lyde man hører mest er havets brusen, vindens susen i trætoppene og fuglenes fløjten.

Vi startede sæsonen i starten af april. Der var ikke så mange på pladsen endnu. Vi havde netop købt et nyt fortelt, da vi skiftede vogn sidste år. Vi begyndte med at få vognen bugseret på plads. Det ville have været fuldstændig umuligt uden mover, men vi kunne jo have stillet den anderledes. Jon kom og klippede nogle grene af træer og buske, så vi kunne være der. Det var en lang parcel, og der var rigelig plads til vogn, fortelt, "forhave" og bil. Vi havde været oppe og bese pladsen og skridte den af i marts, da Flemming blev en smule usikker på, om vognen nu også kunne stå, som vi gerne ville have den til.

Flemming går og overvejer, hvordan vognen skal stå. Vi er i marts, og sæsonen er endnu ikke startet. Første weekend i forsæsonen. Vi havde været oppe med vognen tidligere på ugen, så nu var den klar til at få telt på.

Så er vi ved at sætte fortelt på. Andreas er på besøg, så han kan give et nap med. Det begynder at ligne noget.

Weekenden efter var Jesper hjemme fra København på besøg, så vi kørte et smut op med cykler og andre uundværlige ting. Nu er vi klar til forsæson - alt er på plads.

Det var op mod påske. Flemming kunne ikke holde helt fri i alle dagene før, så han havde slæbt arbejdet med på camping. Forteltet blev omdannet til hjemmekontor. Vi passede Alba, Andreas og Helenas lille hund. Så mens Flemming tjente til dagen og vejen, gik Alba og jeg en dejlig tur og nød solen og foråret :-)

Så er "kontoret" fjernet, og nu skal der hygges og holdes påskeferie.

Vi gik en lang tur gennem Lille Norge og ned mod stranden. Vi fulgte en sti, der lå højt, så vi kunne se til havet.

Flemming traver rask til, og nogle gange glemmer han, at jeg går og tager billeder, og så må jeg småløbe for at følge med.

Vi var efterhånden nået helt ud til, hvor "verden var forlænget med brædder" eller også var vi bare midt i et vadested.......

Men vi kom ned på stranden, og sandet føg hen ad stranden.

Havet viste lidt tænder, men vi har set det, der var værre. Solen tittede lige frem lidt.

Vi kører ofte til Ingstrup Mejeri og køber ost lørdag formiddag. Bogskabet var et af flere, der stod rundt om i byen. Bogbytte eller bogsalg? Aftentur til stranden for at se solnedgangen lokker altid en masse til.

Og den er jo smukt - vi har set den så ofte, men bliver aldrig træt af det.

Der skulle være standerhejsning på pladsen om søndagen i påsken. Flemming gik op til Pernille i receptionen for at høre, hvilket klokkeslæt det var. Han kom grinende tilbage. Det var til morgenkaffe og rundstykker, og jeg som troede det var kl. 14.00. Han havde fået resterne, som vi kunne spise til frokost og påmindelse til mig om datoen for forårsfest :-)

Så sad vi i skyggen og fik rester fra standerhejsning til frokost.

Om aftenen grillede vi hakkebøffer og dertil fik vi blomkålssalat. Små blomkålsbuketter med hakket persille, hakkede mandler og tørrede tranebær og granatæble. Dressing af citron og olivenolie smagt til med salt og peber.

Om mandagen var det min fødselsdag. Min søster, svoger, niece og Andreas og Helena kom til til brunch. Vejret var fantastisk, og vi måtte ud og nyde det.

Så kom der nogle weekends med besøg af venner og familie. Ulla og Søren var der en weekend med deres egen vogn. Vejret var stadig dejligt, og vi nød de lyse aftener.

Idyllen varede dog ikke ved. Weekenden inden St. Bededagsferien skulle vi til fødselsdag hos min søster og svoger. Vi kom som sædvanligt sidst på eftermiddagen om fredagen. Lørdag aften var der fødselsdag, og da vi kom tilbage til campingpladsen lidt efter midnat, så vi til vores forbløffelse, at døren stod åben ind til vognen. Jeg vidste helt bestemt, at den var låst, da vi tog af sted, for jeg var inde og hente noget, jeg havde glemt, og jeg havde låst efter mig igen.

Vi kunne hurtigt konstatere, at der havde været indbrud i vognen. Vinduet i modsatte side ved siddegruppen var brudt op og stod åbent. Tyven/tyvene var smuttet ud af døren. De havde stjålet mit kamera med div. objektiver, filtre osv. Det hele var i en fototaske. De havde også stjålet vores bærbare pc og vores Ipad. Derimod havde de ladet tv´et stå. Tyvegodset bar de væk i vores weekendtaske med det tøj, vi havde med til weekenden. Hvilket endda var lidt ekstra, fordi vi skulle til fødselsdag :-( Tingene var ikke synlige udefra. Til gengæld ligger vi på en ret lukket parcel, så de har også kunnet arbejde uforstyrret.

Vi ringede til politiet, der selvfølgelig ikke kørte ud til os midt nat, men de optog rapport til forsikringen. Og så kunne vi gå i seng med et vindue, der ikke kunne lukkes helt i, fordi lukkedimserne var brækket. Mine tanker kværnede i lang tid, inden jeg faldt i søvn. Næste dag kørte vi tidligt hjem, for vi var rastløse og irriterede over tyveriet. Vi skulle selvfølgelig på camping i St. Bededagsferien, og vi havde fået tilsendt nye lukkedimser fra vores forhandler, som Flemming ville skifte. I dagene til vi kom igen, fik vi daglige rapporter på sms fra Pernille, der holdt øje med det hele.

Vi sendte billeder af alle stederne med ridser og skader til forsikringen, og lavede lange lister til politi og forsikring med opgørelse over stjålne sager. Vi fandt kvitteringer og bon´er, som vi medsendte. Nu har vi fået erstatning, og selvfølgelig blev der fratrukket lidt pga. tingenes alder, men i det store hele, fik vi dækket vores tab. Genanskaffelsesbeløbet på noget af det var faldet, siden vi købte det. Men vreden over at nogen bare tog for sig og overskred vores grænser, og vreden over al det besvær, det medførte, var vi lidt længere om at komme over. Samtidig lurede lidt bekymring om, hvorvidt man ville kunne få noget ud af vores pc om kontooplysninger eller lign.

Forteltshygge med venner.

Søren og Ullas vogn en weekend, hvor de var på pladsen.

Tidligt på foråret bliver jeg helt euforisk, når der dukker pletter af farver op, og alting springer ud. Jeg kan slet ikke lade være at tage fotos.

Skader fra indbrud. Alle 3 lukkebeslag var knækket. Et af dem var helt knækket helt af. Der var ridser på dør og dørkarm, men det var ikke lykkedes at brække døren op. Måske har det hjulpet, at der går metalrigler ind i karmen, når døren er låst.

Vejret fortsatte med at være skønt. Vi kunne ikke blive ved at gå og ruge over tyveri. Vi nød morgenmad i det gode vejr flere gange. Det var faktisk for varmt at sidde i forteltet. Mine svigerforældre kom på besøg. Svigermors smarte korthårsfrisure er ikke et modelune, men spirende hårvækst efter kemobehandling. Jeg var glad for, at de havde kræfter til at komme på besøg. Svigermor havde bagt vores yndlingschokoladekage :-) Det er en sej svigermor, jeg har

Vi sprang en weekend over. Det var vist den eneste. Jesper skulle have været hjemme fra København, men der kom noget i vejen, og så endte det med, at vi (læs Flemming og Andreas) ;-) gav haven en overhaling. Jeg fik skik på lidt i huset, og jeg må tilstå, at der ofte er nogle hængepartier på hus og have, når vi er så meget af sted. Heldigvis har vi ingen blomsterbede og urtehave, så generelt er haven let nok at holde. Det er ikke fordi, vi ikke kan lide blomster, men hvis ikke det bliver holdt pænt, bliver det til dårlig samvittighed, og det gider vi ikke at gå og dunke os selv i hovedet med. Med fuldtidsjobs og venner og familie, kan vi bare ikke overkomme alt :-)

Men - selvom vi ikke har blomster, kan vi godt nyde dem andre steder. Jeg havde købt nyt fotoapparat tilsvarende det, der blev stjålet - bare en ny model. Jeg købte også samme tilbehør, filtre, objektiv osv. Jeg vidste, at det var op over med at se rhododendron i fuldt flor, hvis ikke det endda var på det sidste, så næste weekend (Kr.Himmelfartsferien), hvor vi var af sted, tog vi en tur til rhododendronparken i Brønderslev - Hedelund Rhododendronpark - her følger lidt billeder fra parken, og der var allerede en del, der var afblomstret. Vi har tidligere været der, men ikke siden i 2006, så det var på tide med et gensyn :-)

Der var stadig mange rhododendron, der blomstrede, men der var også en del, der var afblomstret.

Overalt,  hvor man vendte sig hen, var der noget at se på.

Det var en fryd for øjet med de mange farver og blomster, og mit apparat blev flittigt afprøvet med forskellige indstillinger.

Der var rhododendron i adskillige farver. Hvor er det en skam, at deres blomstring er så kort.

Gennem hele parken var der en sø, som man kunne passere over broer.

Nogle af blomsterne - især de helt hvide - duftede himmelsk. Andre var "kun" smukke :-)

Når solen skinnede oven i handlen, var det en fantastisk flot oplevelse.

Svanerne havde så travlt med at pudse sig, at de slet ikke så mig. Det var ikke kun enkelte buske her og der, men hele hække af blomster.

I stedet for en lang hæk med samme sort, var der plantet et væld af farver her. Når man gik tæt på, var mange af dem hele små kunstværker.

Så nåede jeg alligevel at se rhododendron i blomst.

Søren og Ulla kom på besøg også i Kr. Himmelfartsferien, men uden vogn. De var i gang med et hjemligt projekt, og var derfor ikke på camping. Vi sad ude og nød vejret, og jeg fortalte, at jeg savnede en topmadras til sengen i campingvognen. I den Cabby vi havde før, var der en god topmadras i "memory foam" - en viscoelastisk skum, der former sig efter kroppen. Ulla fortalte, at hun havde set dem billigt i Obelink i Holland, da de var den vej forbi på vej hjem fra påskeferie. Vi søgte på www.obelink.nl og efter lidt gætterier om, hvad sådan en sag hed på hollandsk, lykkedes det os at finde madrassen. Den kostede kun 129,00 euro, og det var langt billigere end de madrasser jeg havde fundet i Danmark.

Nu var det jo ikke let at mærke kvaliteten på en skærm :-), så Søren foreslog, at vi lige smuttede til Holland Grundlovsdag, som var en torsdag og hjem fredag, da vi alle havde fri der. Vi ville køre i en bil (deres) og finde et billigt hotel. Så frem med den bærbare igen og i gang med at lede efter overnatning. Det blev bestilt, og så kunne vi lige glæde os til den tur :-)

Søren sidder og bladrer i Obelinks katalog. Efter aftensmaden rykkede vi ind i teltet. Ulla leder efter overnatning, og al vores elektronik er sat til opladning efter vi har søgt på pc og telefoner hele eftermiddagen.

Andreas og Alba kom også på besøg i Kr. Himmelfartsferien. Helena skulle arbejde. Vi gik en tur til stranden. Andreas var gået i forvejen med sin nyeste interesse. Han havde købt en metaldetektor, og var i gang med at afsøge stranden for mønter :-) Det blev dog ikke den dag, han blev millionær....

Alba er utålmodig. Hun vil gerne have samlet "flokken" igen, og trækker for at komme videre og finde Andreas. Vi går gennem de sidste klitter, og udsigten fra toppen af klitterne var..........

......umådelig smuk og betagende. Havet er aldrig ens, men det er sjældent, jeg har set det så fantastisk som den dag.

I klitterne i marehalmen voksede der vild stedmoderblomst.

Flemming var så forudseende, at han havde badebukser på.

Så mødte vi Andreas med hans metaldetektor. Det var spændende. Hvad mon han finder her? Det var bare en gl. juicekarton med foliebelægning indeni. Vi tog den med i skraldespanden.

Så fik vi alle afprøvet vores interesser. Andreas prøvede sin metaldetektor, Flemming fik en dukkert, jeg fik prøvet mit nye fotoapparat, og Alba fik undersøgt alle de spændende dufte på stranden :-)

Det kan godt være, det ser lidt asocialt ud med læsejl foran det hele, men vestenvinden kan være temmelig slem, og det giver os mulighed for at sidde mere ude, når der er læ. Omme bag vognen havde vi en lille baghave, og efter strandturen tog Andreas og Alba en slapper i solen.

Så blev det Grundlovsdag, og turen gik til Holland. Her kaffepause undervejs. Jeg havde mit lille, gamle Canon Ixus lommekamera med, selvom jeg følte mig "lidt afklædt" uden mit rigtige kamera. Men jeg var nødt til at have hænderne fri til at undersøge alle varerne i campingbutikken, og jeg ville ikke have ekstra at bære på, så jeg måtte gå på kompromis ;-) Ulla havde fundet et hotel på den tyske side af grænsen. Det var et 4-stjernet hotel med tysk morgenbuffet, og værelserne var møbleret med robuste, tunge, mørke møbler. Det var lige før, at gardinerne var som det tyske flag - bare med blå i stedet for sort strib :-) Men ellers fine værelser og badeværelser.

Hotellet lå lige ved siden af en domkirke. Vi kunne godt spise i hotellets restaurant, men vi trængte til at røre os efter den lange køretur, så vi gik en tur i byen for at se, hvad vi kunne finde. Butikkerne var lukket, men vi gik rundt og nød at få rørt benene lidt.

Ulla og Flemming fik hhv. Zigeuner- og Jägerschnitzel. Søren og jeg valgte schnitzel med nye asparges og nye kartofler og hollandaisesauce- Det var dog ikke schnitzler af den størrelse, vi nogle gange har fået i Tyskland.

Solens sidste stråler farver huset med et gyldent skær. I byen var mange huse sat pænt i stand - dog ikke hele vejen rundt :-)

Domkirken. Underlig fugl? med menneskefødder, der stod ved kirken.

Torvet foran kirken. Iscaféen havde nogle formidable desserter og chokoladedrik med rom - uhmmm....

Så var den store dag kommet. Vi havde overstået en særdeles fyldig morgenmad, tjekket ud og nu gik turen til Obelink.

Vi parkerede tæt ved et vognskur og indgangen. Heldigvis var vi så tidligt på den, at vi nemt kunne komme rundt i de lange gange.

Søren demonstrerer en ventilator, der kan sættes i en tagluge. Den blæser så meget, at han bliver helt rystet ;-) - men sådan en, kunne vi da ikke leve uden, så den røg med i vognen. Mere om ventilatoren senere. Vi er ved at være færdig med at putte i vognen. Vi spiste frokost i cafeteriaet, men det kan ikke anbefales. Det var den mest kedelige omgang curry-wurst, jeg nogensinde har fået. Det eneste, der smagte af noget, var karrysovsen, og den brugte jeg rigeligt af til at kamuflere pølsen :-(

Butikken er delvist i 3 etager. Underste etage er fyldt med ALT til camping. Møbler, service, gryder, potter, pander, lamper, gasblus og tilbehør, sportstøj, sko og støvler, ventilatorer, aircondition, toiletvæsker og -papir, renseprodukter osv. osv. 1. sal er fyldt med fortelte af adskillige mærker og arter. Der er også campingvogne (Hobby f.eks., lagde jeg mærke til) men det sprang vi over. Det var også der, vi fandt cafeteriaet. 3. sal var havemøbler og Weber og andre griller og tilbehør dertil :-) Det sprang vi også let henover.

Efter næsten 4 timer i "slaraffenland" skulle Flemming og Søren have puslespillet til at gå op. Ulla og jeg måtte have vores weekendtasker mellem os på bagsædet - det var ligesom da børnene var små, og vi måtte adskille dem for ikke at få ballade om, hvem der havde mest plads på bagsædet :-) "Kan I så sidde ordentligt, piger", formanede Flemming, inden han klappede døren i. Aftensmad på en Autohof på vej hjemad. Vi var hjemme ved midnatstid, og det havde været en super hyggelig tur, og jeg fik min madras og en hel masse mere, vi slet ikke kunne undvære :-)

Vi fortsatte til Guldager Camping igen om lørdagen. Det var pinse, og vi syntes næsten det blev en helt lang ferie, fordi vi lige havde været et smut i Holland. I pinsen fik vi besøg af Andreas og Helena, og vores venner Tom og Lone, der ligger på Jambo Camping et par kilometer fra vores plads.

Flemming fik monteret beslag til vores ventilator, der skal sidde i taglugen over sengen, når vi er i Sydeuropa og gerne vil køles lidt om natten. Den skal ikke sidde der fast. Den kan kun være der, når taglugen står åben. Den kører på 12v eller batterier, men vi har 12v til lyset i skabet lige ved siden af, så Flemming tog strømmen til den derfra. Weekenden efter pinse pakkede vi sammen. Forårssæsonen var ved at være slut. Vi har først sen sommerferie, så vi tilkøbte endnu en weekend på pladsen.

Flemming skruer beslag i lugen, hvor ventilatoren skal sættes op. Så er den sat i.

Sådan ser den ud. Den kan bruges i næsten alle tagluger, uanset mærke. Så er det spændende om den virker efter hensigten, når vi kommer på ferie :-) Der var super varmt og godt vejr i pinsen. Selvom der var overskyet en dag, var der slet ikke koldt. Og vi ligger endda øverst på pladsen, hvor det blæser en del. Vi fik besøg af Andreas og Helena.

Der var pinsemarked på pladsen. Der var lidt boder og salg af øl, vand og pølser. Helena og jeg kiggede lidt på sagerne, men det var ved at være slut, da vi kom.

Der var så varmt, at vi satte vores shadow op foran teltet, for at få mere skygge. Besøg af Tom og Lone. Vi er kravlet i skygge under parasollen, men Tom og Lone er ved at lade op til varmen i Sydeuropa - de har ferie tidligere end os.

Så pakker vi forteltet. Andreas kommer og henter en trailerfuld med møbler, cykler osv. Så bliver græskanterne vasket og det hele bliver pakket sammen.

Så er der pakket sammen. Vi har rykket vognen frem, hvor der er græs. Der var kun bar jord, hvor forteltet havde været. Slut på en skøn forsæson. Næste forår skal vi køre rundt. Der er bl.a. træf med PUCK-klubben i maj med tur til Læsø.