RANDERS CITY CAMP 2013

Vejrudsigten blev studeret. Planen var Svinkløv Camping ved Vestkysten, men udsigten lovede stærk blæst med vindstød af kulingstyrke fra vest, og så var Svinkløv et vindomsust sted at være, deroppe på klinten over havet. I stedet blev det til Randers - dels var der mere læ, og dels var vejrudsigten generelt bedre for det område.

Vi er meget glade for Randers City Camp - jeg har skrevet om pladsen flere gange. Sidst i 2012 - se evt. mere fra pladsen her RANDERS CITY CAMP. Pladsen er sædvanligvis næsten fyldt op - der er en dejlig feriestemning, og parcellerne ligger skønt i skoven eller med udsigt over Nørreådal. Det skulle også komme til at blæse i Randers, så vi valgte en parcel med lidt træer mod vest, der forhåbentlig ville læ for vinden. Så gik det lidt ud over aftensolen, men det gik nok. Det er jo altid svært at skrive noget nyt om et sted, vi har besøgt mange gange, men jeg håber, I får lidt ud af det :-) Hvis nogle af billederne virker ekstra kulørte, er det fordi jeg har købt et polfilter til mit kamera, og det skulle der selvfølgelig leges lidt med.

Vi kender pladsen, og jeg havde bestilt og betalt over pladsens bookingsystem, inden vi tog af sted. Ellers ville det være begrænset, hvad der var at vælge imellem, når vi ankom fredag aften. Stort set alle de plader, der var ledige, da jeg bookede, var nu også optaget.

I en brochure, jeg tog i receptionen, læste jeg om en stjernerute, man kunne følge gennem Randers centrum, som ville føre en rundt til de mest seværdige bygninger og steder. Turistbureauet lå i den røde hjørnebygning. Desværre havde de ikke flere kort over ruten, men damen tegnede ruten - sådan ca. - ind på et kort. Desværre var der ingen oplysninger om de steder , vi kom forbi, så det var lidt tamt. Statuen på torvet forestiller Niels Ebbesen.

En filial af Wupti-Pede? Når man nu ikke går med næsen i en brochure, får man øje på andre sjove ting. En mountainbike ombygget til terrængående knallert?

Vi kom forbi flere gamle bygninger uden at ane, hvad historien var. På et lille torv stod denne lille tætbyggede mandsling :-) Jeg søgte lidt på den, og den er lavet af Tauno Kangro og hedder Happy man.

Det virkede helt fransk med det store platantræ, smedejernsgitre, markiser og blomster.

Mange af de smukke gamle bindingsværkshuse ligger i gågaderne. Så man skal huske at fjerne blikket fra butiksvinduerne og se lidt på resten af bygningerne.

Der var mange skønne oaser i byen, hvor man kunne tanke op.

Her er mere fra gammel tid. Sct. Mortens Kirke.

Efterhånden tyndede det ud i folk på gaderne, da butikkerne var ved at lukke.

Lidt caféstemning. Randers rådhus

Den Jyske Hingst Byport 4 - læs evt. mere her Ingvar Cronhammar: Redfall - Byport 4 - Skulpturer i Randers - Randers Kommune

Østervold

For enden af Østervold ved "Byport 4" Ved havnen.

Ved havnen.

Søndagshygge. Det var næsten for godt vejr til at pakke sammen i.

Heldigvis er det en af de pladser, hvor vi ikke bliver smidt ud inden kl. 12.00 :-)

Ca. 3 mdr. senere :-) - vores venner Per og Karen Marie ville gerne med os en tur til Randers, så vi tog lige endnu en tur der til. Der var de venner, vi besøgte pladsen sammen med første gang for 8 år siden - dengang hed pladsen Fladbro Camping - se evt. sidst på denne side FORSÆSON OG EFTERSÆSON - toiletter og bad ER renoveret i den ene bygning, og det er en fin og lækker facilitetsbygning med gratis varmt vand nu.

Vi drog af sted fredag sidst på dagen. Jeg havde i forvejen bestilt 2 udsigtspladser ved siden af hinanden. Vi ankom lidt før de andre, og var i gang med at stille i vatter og lægge tæppe ud, da de ankom. Det blev en afslappende weekend, hvor vi nød det gode vejr, maden og pladsen. Vi var kun på en lille udflugt søndag. I får lige et par stemningsbilleder. Søndag kørte vi fra pladsen ved 16-tiden. Det var en pragtfuld weekend sammen med gode venner.

Så er vi ved at være klar. Vores venner er også ved at sætte de sidste pløkker i.

Næste morgen. Vi vendte ryggen mod øst, da det blæste en del fra øst.

Morgenmad med udsigt over Nørreådal. Hen på dagen kan man godt blive lidt træt af at lave ingenting :-)

Lidt aftenstemning. Vi sad længe ude og nød aftenen. Vi kunne se, det lynede i horisonten, men jeg var ikke hurtig nok med kameraet :-)

Der var en diset sol, men udsigten fejlede ikke noget.

Søndag efter (en sen) morgenmad, kørte vi en tur. Vi kom til et færgested over Randers Fjord ved Mellerup. Færgen sejlede til Voer.

Uanset jeg er campist, finder jeg altid de små fiskerlejer og havnemiljøer hyggelige og charmerende.

Færgestedet - et lille udskænkningssted, som desværre var lukket for i år. Så er færgen tilbage. Den sejler i pendulfart efter behov.

Nu vi var i gang med færgeoverfarter, kørte vi til Udbyhøj, hvor den anden færge over Randers Fjord sejler.

Udbyhøjfærgen er kabeltrukket. Man kan se kablerne i begge sider. En enkelt bil ruller ombord, bommen lukkes og porten ruller på plads.