SYDFRANKRIG 2008

Selvom Kroatien igen lokkede, var vi alligevel enige om, vi skulle prøve at holde ferie i det sydfranske igen. Vi var i Sydfrankrig i 2002 ved Rivieraen, men denne gang var målet badebyen Argeles-Sur-Mer for foden af Pyrenæerne. Der var flere ting i området, vi gerne ville se.

12.07.08 - lørdag
For en gangs skyld var vi klar 10 minutter før, end det tidspunkt vi havde besluttet. Kl. 4.50 trillede vi ud af indkørslen. Denne gang var vi alene 2 af sted. Som sædvanligt stoppede vi hos bageren i nabobyen og købte varme, nybagte rundstykker. Vi stoppede lige ved vejeboden på motorvejen. Jeg tror egentlig ikke, at man må bruge den, men det er nemt. Totalvægt på 3420 kg, campingvogn alene 1540 kg. Det kunne lige gå an. Totalvægt på campingvogn er 1500 kg, og det var således muligt at flytte lidt mere over i bilen og tømme noget vand af, hvis det blev nødvendigt.

Da vi drejede fra ved vejeboden, kørte et bekendt vogntog forbi. Det var Per og Maibritt, som vi mødtes med i Italien i 2006, og som vi har haft forsæson sammen med i Tversted. Vi indhentede dem dog igen ved Randers, og fulgtes ad til en grænsebutik, hvor vi handlede lidt og fik morgenmad sammen.

Kl. 4.50 og vi er på vej. Her har vi Per og Maibritt foran os.

Vi tog afsked med dem og begav os videre sydpå. Vi kørte ikke sammen med dem, de forsvandt fra os allerede da vi kørte fra grænsebutikken. Turen gik glat med 20-22 gr. og skiftende sol og byger. Der var underligt nok ingen kø ved Hamburg.

Men vores Garmin Nüvi 660 drillede. Den blev ved med at "fryse", og skulle genstartes for at komme videre. Den næste times tid gik med at resette, prøve med strøm fra cigarstik - på batteri - med hukommelseskort - uden hukommelseskort. Vi havde fået lagt ca. 12.000 campingplads-poi ind på et SD-kort, og måske var det det, der drillede.

Her måtte jeg have en kaffepause - jeg var temmelig irriteret på den gps. Vi nærmer os dagens destination.
Efterhånden som dagen skred frem, måtte alle kortbøger og campingbøger frem. Enten frøs GPS´en (hvis den var tilsluttet cigartænder) eller også slukkede den (hvis den kørte på batteri). Det gik godt 5-10 minutter, og så var det galt. Irritationen steg som dagen gik - jeg skal undlade at gengive de ord jeg brugte om den :-)

Vi fandt frem til den campingplads, som vi overnattede på i 2004, da vi var i Spanien med Margit og Steen. Pladsen hedder Landal Wirfttal og ligger i Eifel-området ved byen Stadkyll ikke langt fra grænsen til Luxembourg. Det er ikke den ideelle overnatningsplads. Ved receptionen skal man ringe fra en udendørs telefon for betjening. Denne gang blev vi henvist til restauranten. De gav os et kort og viste os, hvor vi skulle ligge og en nøglering med en brik til bommen. Vi kunne ikke afregne med det samme, men de sagde at receptionen var åben fra kl. 9.00. Det var ca. 1 time senere end vi gerne ville af sted.

Vores parcel lå længst væk på campingpladsen, og hvorfor det lige var den parcel vi boede på, som blev os tildelt aner jeg ikke, for der var gabende tomt omkring os. Men vi lå tæt på en af toiletbygningerne, og de var rene og pæne, men ikke nyeste mode. Vi spiste aftensmad i restauranten, og aldrig har jeg oplevet så opmærksomt et personale. De spurgte flere gange på skift om maden var ok, og om der var noget vi manglede.

En hyggelig campingplads og udmærket parcel. Her holder vi så mutters alene - set fra toiletbygningen.
Ved søen på pladsen var der flere, der fiskede. Og så var der selvfølgelig tyske fastliggere med "sommerhus"
13.07.08 - søndag
Vi stod op godt 7.00. Vi var fast besluttet på at stå parat ved receptionen kl. 9.00 som nogle af de første. Der var bare ikke åbent! Der kom en mand med campingpladsens logo på trøjen, og vi spurgte om ikke receptionen snart blev åbnet. Jo, da - kl.10.00! Han var ansat i teknikken, så han kunne ikke hjælpe yderligere. Kl. 9.40 blev der liv i receptionen. Jeg skyndte mig ind og betale 33,40 euro.  Nå, men endelig af sted. Vores GPS havde et par udfald, men derefter duede den igen.
Lad os komme af sted! By i Luxembourg - Echternach, så vidt jeg husker
Vi tankede billig diesel i Luxembourg og fortsatte til Frankrig. Ved Metz var der omkørsel og vi fulgte skiltningen, men det var der ikke mange, der gjorde. Vi kom på motorvejen igen syd for Metz, og jeg tror der var mange, der holdt i kø gennem byen, for trafikken var tæt. Da vi kom på betalingsmotorvej ved Nancy, tyndede det ud i trafikken. De franske motorveje indbyder til at køre stærkt - de er meget jævne uden huller og riller fra lastbiler - og man skal holde øje med speedometeret. Man må køre 130 km/t på motorvej, også med campingvogn. Vi har fartpilot, så   vi kan bare sætte den til det, der passer os. Det gik ret godt ved 110.
Kaffepause - igen :-) Trafikken gennem Lyon var ikke særlig slem.
Vi nåede Lyon, og besluttede at finde en overnatningsplads syd for byen. Ikke mindst fordi vi måske slap for morgenmyldretiden næste dag. Nu var det tid til at afprøve vores SD-kort med campingpladserne. Vi fandt en plads ret tæt ved motorvejen ved frakørsel 12. Den så lovende ud, men allerede i indkørslen blev vi stoppet. De havde ikke flere ledige pladser, men fortalte hvor vi kunne finde en anden plads. Den var også i GPS´en, og vi blev ledt dertil. Campingpladsen hed Camping Caravaning Le Temps Libre og var en 4-stjernet plads. Den lå i byen Bougé-Chambalud og byen var vist kendt for æbler, for der var store æbler i rundkørslerne.
Campingpladsen havde et område til transitcampister. En del af poolen på pladsen
Det havde åbenbart regnet for nylig, og de her par gutter kunne ikke stå for vandpytten. Transitpladserne lå mellem lange rækker af træer, og med lidt god vilje, kunne der godt holde 2 vogntog i hver bås.
De lukkede kl. 19.00, og vi ankom ad en smal, hullet vej 5 minutter over! Heldigvis lukkede damen i receptionen os ind. De havde ledige pladser til 1 overnatning. De 4 stjerner var, som ofte her sydpå, stærkt overdrevet. Der var et flot poolområde og boldbaner til tennis osv. men bad og toiletter var ikke værdige til 4 stjerner. Der var holdere med papir på endevæggen af bygningen, ingen bræt på toilettet, men det er ikke usædvanligt i Frankrig. Der var ingen sæbe til håndvask, men ellers var det ok. Der var en restaurant, der ikke så ud af noget særligt, men vi spiste der, og fik en helt fantastisk bøf. Godt tyk, tilpas rosa og meget mør. Bagefter i vognen tjekkede vi, om vi kunne tage fransk tv, og det kunne vi. Så kunne Flemming lige følge stillingen i Tour de France.

14.07.08 - mandag
Vi kørte fra campingpladsen ved 8-tiden. Vores GPS var i topform i dag. Temperaturen var ikke bemærkelsesværdig høj, snarere tværtimod. Der var kun omkring 20 gr. Det blæste en del. Planen var at første længere stop i ferien, skulle være Avignon, men der var ikke ret langt til Avignon, så vi fortsatte til Argeles-Sur-Mer, hvor vi havde tænkt os at være det meste af ferien. Pavepaladset i Avignon og Pont du Gard måtte vente til et andet tidspunkt.
Vi er nu ved at nærme os bestemmelsesstedet. Og her har vi kig til Middelhavet.

Vi var der ved 14-tiden. Den plads, som vi havde udset os hjemmefra, fandt vi ved hjælp af GPS´en. Den hed Camping Roussillonnais. Det så umiddelbart fint ud. I receptionen sagde de, at der var flere ledige pladser. De gav os et kort, hvor vi kunne se, hvad der var ledigt, og vi gik ind og så på sagerne. De pladser, vi kunne finde med skygge, var meget små, og de pladser, hvor vi kunne være, havde ingen skygge og lå direkte til kystvejen, kun adskilt af et hegn. Vi kastede også lige et blik på toiletbygningen. Det var udelukkende pedaltoiletter. Det var ikke min ide om en ferie, så vi takkede nej til de anviste pladser, og kørte igen for at lede efter en anden campingplads.

Den næste vi kørte til, så også umiddelbart fin ud. Det var sikkert en eftertragtet plads, for vagten ville ikke engang lukke os ind, hvis ikke vi havde bestilt plads i forvejen. Der var ikke andet for end at fortsætte vores søgen efter plads. Vi prøvede hos nabopladsen. Den lå tættere på stranden, men var mindre og dyrere. Alligevel gik vi ind og forhørte os om plads, når nu vi var der. Pladsen hed Camping Le Neptune  og der var også ledige pladser. Tiden gik desuden, og vi kunne jo ikke køre rundt i evigheder.
Indkørsel og reception på Camping Le Neptune Så er vi ved at være færdige med at stille op.

Parcellerne var ca. 80  m2, men vi fandt en hjørneplads, hvor 5 veje mødtes, og der var lidt mere plads. Der var godt med skygge, og sol på det forreste af parcellen. Det var stort set den eneste plads, hvor vi kunne have både campingvogn med solsejl og bilen. Vi kunne være der 6 nætter. Måske kunne vi flytte til en anden parcel, hvis vi gerne ville blive der. Ellers var det en rigtig fin plads. Der var godt 200 parceller, hvoraf de 115 var til campingvogne og telte. Resten var mobilhomes. Der var pool-område, 400-500 m til stranden, pæne toiletter og bad, der var bar og restaurant og en lille snackbar ved poolen. Selve campingpladsen var meget velholdt med grønt græs på parcellerne, hække mellem vejene og forskellige træer og buske. Hver aften næsten, var der Mini-disco for børn og en eller anden form for underholdning for voksne. Desværre lå vores parcel ikke langt fra underholdningen. Her er der nogle billeder fra pladsen.

Bar og restaurant. Scenen til underholdning er træterrassen i hjørnet. Bad og toiletter. Der var 3 bygninger på pladsen.
Fra poolområdet. Området var ikke kæmpestort, men vi var jo også tæt på havet.
Vi havde begge sider på vores solsejl. Ikke så meget for læ, men for lidt mere privatliv, da der var vej på begge sider af vores parcel. En af vejene på campingpladsen. Der var rigtig mange i telt. Jeg vil skyde på, at 90% af dem, der boede på campingpladsen var franskmænd.
Et andet sted på campingpladsen. Der var pæne nye mobilhomes
Fra parkeringspladsen ved receptionen Snackbaren ved poolen. Der hentede vi også morgenbrød.

Det eneste minus, jeg umiddelbart kunne se, var at der manglede en butik. Da vi havde sat solsejl op, tog vi ind til byen for at købe ind til aftensmad. Vi købte også 1 kg af de store, næsten sorte kirsebær, som vi er helt vilde med. Vi kunne endnu ikke helt bestemme os for, om det var en plads vi ville blive på efter de 6 dage. Det kom også an på, hvor meget støj, der ville være fra underholdningen. Men vi nød at temperaturen endelig var blevet højere, og glædede os til en lun sommeraften under solsejlet.

15.07.08 - tirsdag
Det blev en lidt lang aften i går. Underholdningen var meget høj, også selvom de i receptionen lagde vægt på, at det var en familieplads, og underholdningen "allerede" stoppede til midnat. Jeg var træt efter 3 dage i bilen, og ønskede kun ro. Og selv om jeg normalt er b-menneske, og ikke går tidligt i seng, var det her næsten for meget. Vi fik besøg op ad formiddagen af Dominique, damen som driver campingpladsen. Dominique var fantastisk sød og meget hjælpsom. Der var altid et smil og en sjov bemærkning. Man følte virkelig, at hun gerne ville yde den allerbedste service for en. Hun spurgte om underholdningen havde været for høj. Det syntes vi umiddelbart, men vi var jo meget trætte aftenen før, og vi havde jo selv valgt pladsen. Hun foreslog, at vi kiggede på et par campingpladser, der lå udenfor byen.
Efter frokost kørte vi ud for at se på nogle pladser. De lå i bjergene, og egentlig lå de skønt med masser af flot natur omkring. Den ene blev hurtigt fravalgt pga. tilkørselsforhold. Den anden virkede god, men de havde desværre ikke nogle ledige pladser. Nu hvor vi var af sted, kunne vi ligeså godt opleve noget. Vi tog en tur til Collioure. Jeg havde læst, at det skulle være en meget hyggelig havneby. På vej dertil kom vi forbi endnu en campingplads. Pladsen hed Criques de Porteils. Vi forhørte os om ledige pladser. Jo,jo - der var skam ledige pladser, vi kunne bare kigge os omkring.

Pladsen lå i terrasser på en bjergskråning med trapper ned til bugter, hvor man kunne bade. Flere parceller havde havudsigt. Det var dog mest teltpladser, der lå yderst ved klipperne. Og jo, der var ledige pladser, men de lå bagtil på pladsen, og de skrånede nedad væk fra vandet, og lå således helt i læ. Der var ingen skygge og med 33 gr. i skyggen, vidste vi, at det ville blive for meget for os. Vi bestilte ikke en parcel, men vi var velkommen igen en anden dag, så vi kunne se, om der var blevet noget andet ledigt.

Fra campingpladsen Criques de Porteils Hyggelige bugter, der hører til campingpladsen.
Vi fortsatte langs kystvejen til Collioure. Det var svært at finde parkering, men til sidst lykkedes det i udkanten af byen. Man kunne gå gennem en slags udtørret flodleje til byen. Byen var helt utrolig hyggelig med små gader med butikker, borg, havnepromenade med caféer og restauranter og en fæstningsagtig kirke yderst ved bugten. Strandene var fuldstændig klistret til med folk der badede og slappede af, og det tog lidt af idyllen med hele den udstilling af kød og farvestrålende håndklæder og parasoller.

Vi slentrede lidt rundt i de små gader, købte en is og en flaske kold vand og gik en tur langs havnen og så på bådene - små fiskerjoller og sejlbåde og turbåde med turister - og fortsatte langs borgmuren, hvor vi kunne gå i skyggen til bugten på den anden side af borgen. Der var palmepromenade og igen strand med hundredevis af badegæster. Vi satte os i skyggen af borgen på sten, der var så varme, at man kunne spejle æg på dem, selv her sidst på eftermiddagen.

Et lille torv i Collioure. Kirken yderst i bugten
Farvestrålende fiskerbåde Udsigt til borgen, der var Mallorca-kongernes residens, når de ikke opholdt sig på deres slot i Perpignan
Fra de små, hyggelige gader Alle husene var malet i forskellige pastelfarver

En af de turbåde, der sejlede turisterne rundt i bugten

Langs borgens mur var der mange, der udstillede deres malerier Udsigt til kirken fra bugten på den anden side af borgen
Mange steder i Frankrig er der gammeldags karruseller. Modsatte side af bugten - overfor kirken.
Vi vendte tilbage til bilen og kørte hjem igen. Vi ville grille til aften. Jeg lavede salat, og imens kunne jeg høre, der blev øvet til aftenens underholdning. Senere, da underholdningen for børn gik i gang, kunne jeg høre, at det var akkurat samme program som i går aftes, men børnene gik til den med stor iver. I øvrigt var folk på pladsen ved at genkende os og hilste og kom med bemærkninger på fransk. Vi smilede tilbage, og håbede vi ikke skulle kaste os ud i en længere samtale. Jeg fik i øvrigt en vældig snak over opvasken med en franskmand, selvom jeg ikke kan fransk - men han var særdeles underholdende.

Da vi havde spist, gik vi ned til stranden med en flaske kold hvidvin. Der var den eneste støj bølgernes brusen. Der var også lidt lyd fra underholdning på en anden campingplads. Mens vi delte hvidvinen, blev vi enige om, at de andre campingpladser vi havde set, ikke kunne leve op til den vi boede på. Vi måtte se om ikke vi kunne vænne os til underholdningen eller finde på noget om aftenen og komme hjem, inden bommen lukkede kl. 23.00. Vi blev på stranden til ved 23-tiden. Så var der kun en times underholdning tilbage. Nattevagten tjekkede vores armbånd, som vi skulle bære, mens vi boede på pladsen. Der var 3 nattevagter, der patruljerede aftenen og natten igennem på skift. Aftenens underholdning var i øvrigt karaoke - det lød IKKE godt. Som Dominique sagde næste dag - "Det værste er, at de selv tror de synger godt" :-)

Børneunderholdning - Minidisco
Stranden om aftenen Vandet var dejligt lunt
16.07.08 - onsdag
Efter morgenmaden gik jeg op til receptionen for at forhøre mig om mulighederne for at forlænge opholdet. Også gerne på samme parcel, hvis det var muligt. Dominique var meget sød, og hun ville gøre alt for at finde ud af noget. Hun kom ned til os lidt senere, og sagde at vi kunne have pladsen 1 uge eller 10 dage mere, udover de 6 hun havde lovet i første omgang. Vi tog 1 uge, så vi i alt ville få 13 overnatninger på pladsen. Jeg spekulerede så senere lidt på, hvem af dem, der ankom efter vores 6 dage, var dem, der blev snydt for vores parcel.

Der var varmt, men overskyet. Vi ville gerne til stranden og bade, men helst i solskin, så vi kørte en tur ind i Pyrenæerne til byen Villefranche-De-Conflent. Byen ligger bag en borgmur, og kan dateres tilbage til det 11. århundrede, og man kan faktisk først se byen, når man er gået gennem en af byportene. Det var en flot køretur, mellem bjergene og med udsigt til et af Pyrenæernes højeste bjerge - Mont Canigou. Det er 2784 m højt, og man kan se det langt væk. Som så ofte før, når vi er taget på tur i gråvejr, ændrede vejret sig, og solen brød frem.

Det var en hyggelig lille by med små souvenirbutikker, caféer og gallerier. Der lå en borg højere oppe, men der var nu så varmt, at vi ikke orkede at gå derop. Vi købte en is, og efter et par timer kørte vi til Perpignan, hvor vi handlede. Vi købte en færdigstegt kylling, som vi ville varme på grillen til aften.

Det første stykke havde vi kørt på god motortrafikvej, men nu var det blevet en snoet landevej. I stedet for at stoppe ved den første parkeringsplads, vi kom til, fortsatte vi lidt længere, og kunne her holde lige ved byporten.
Små hyggelige gader med forskellige butikker Der var også gallerier.
  Man kunne også her, som da vi var i Alsace, se en masse smedejensskilte ved de forskellige forretninger. Jeg synes bare, de var flottere i Alsace.

Da vi kom tilbage til campingpladsen, klædte vi om til badetøj og kørte til stranden ved Racou. Byen Argeles-Sur-Mer strækker sig langs kysten. Vi bor ved Plage Nord. Så er der Centre Plage, Plage Sud og til sidst før klippekysten ligger Le Racou. Jeg havde læst, at stranden ved Racou mest blev benyttet af de lokale og ikke var så overrendt som stranden inde i byen. Det lød tillokkende, især efter at have set "fluepapiret" ved Collioure. Vi snoede os gennem byens trafik - en cykel ville have været på sin plads her - og fandt området ved Racou. Der var vist andre end os, der havde læst om stranden efter mængden af parkerede biler at dømme. Vi fandt en p-plads og gik ned til stranden.

Hele vejen langs stranden lå en masse små kulørte huse med direkte adgang til stranden. De så rigtig hyggelige ud. Men hvis denne strand var mindre fyldt end de andre, tror jeg ikke det være muligt at se sandet inde i byen. Vi fandt en lille ledig plet til 2 håndklæder og skyndte os i vandet. Det var pragtfuldt. Vi var først tilbage på campingpladsen 19.30. Da var de fleste efterhånden taget hjem, og der blev mere plads på stranden. Vi varmede vores kylling og lavede salat, og mens vi spiste startede aftenens underholdning. Samme børneshow igen, og ungerne elskede det. Man kunne faktisk kun blive i godt humør af deres glæde. Senere startede den anden underholdning. Det var live-orkester, der spillede populær-musik, og det var ok. Langt bedre end karaoke :-)

Stranden ved Racou mod nord Og her mod syd
Små, hyggelige huse på stranden Vi var heldige at finde en parkeringsplads tæt ved stranden, der ligger lige bag et par rækker huse.
Om aftenen gik vi en tur, og overfor campingpladsen lå Kentucky Ranch. Der var bar og om dagen kunne man leje heste. Live-musikken denne aften blev leveret af "Bonnie og Clyde"